Logo Universiteit Leiden.

Lancering website over middeleeuwse toernooien

Op 30 november ging de website Pas d'Armes live. Deze website, gericht op studenten en een breed publiek van geïnteresseerden, biedt toegang tot de wereld van de pas d'armes (wapenpas in het Nederlands). Dit was een geritualiseerde toernooivorm die in de vijftiende en vroege zestiende eeuw zeer populair was in Anjou, de Bourgondische Nederlanden, Frankrijk, het Iberisch Schiereiland, Savoye, en zelfs in Schotland.

De website bevat een virtuele tentoonstelling en een onderzoeksdatabase die een beter begrip proberen te kweken voor de belangrijke plaats van de pas d'armes in de laatmiddeleeuwse samenleving. De website is het resultaat van het werk van een internationaal, interdisciplinair onderzoeksnetwerk gesubsidieerd door de Engelse Arts and Humanities Research Council (AHRC) getiteld The Joust as Performance: Pas d’armes and Late Medieval Chivalry. De hoofdonderzoekers van het project zijn Rosalind Brown-Grant (University of Leeds) en Mario Damen (Universiteit van Amsterdam).

Link naar website