Logo Universiteit Leiden.

• Karst Schuil (Wenen)
woensdag 22 februari 2023
Online

In de laatmiddeleeuwse periode trokken vele pelgrims vanuit Noordwest-Europa naar de Caput Mundi van de katholieke wereld, Rome. Een gevaarlijke en emotionele reis, die een zelftransformatie bij de pelgrim teweeg zou moeten brengen: een verandering van zondaar naar een vroom persoon. Hoewel pelgrimage en emoties (in religieuze en devotionele context) uitgebreid onderzocht zijn, blijft het onderzoek naar hoe pelgrimage en emoties gerelateerd zijn onderbelicht. Daarom focust mijn PhD-project zich op “Emotionality and the Late Medieval Pilgrimage: Self-Transformative Processes of The North-western European Pilgrim Travelling to Rome between the Fourteenth century and Sixteenth century.”

Momenteel ben ik PhD-student aan de Central European University in Wenen, waar ik in juni mijn prospectus (een uitgewerkt voorstel) van dit project zal verdedigen. Tijdens de aankomende sessie van de seminarreeks van de Onderzoekschool Mediëvistiek zal ik mijn voorlopige prospectus kort presenteren, waarin ik de belangrijkste thema’s en knelpunten zal aanstippen. Daarna hoor ik graag jullie opmerkingen, feedback en vragen. Ik kijk uit naar een vruchtbare bijeenkomst!

Seminarreeks