Logo Universiteit Leiden.

PhD cursus over verzamelen in Lucca

Italiaanse promovendi verdiepten zich een week lang in het fenomeen van verzamelen tijdens een PhD cursus van Pieter ter Keurs, hoogleraar Museums, Collections and Society. Dat deden zij in museum de Scuola Alti Studi in het vestingstadje Lucca, nabij Florence.

Met Italiaanse promovendi werd stilgestaan bij verzamelen, classificeren, representeren en onze relatie met ‘de ander’. Ethische aspecten van het verzamelen en presenteren van voorwerpen uit een koloniale context kwamen uitgebreid aan bot. Op 9 maart vond een bezoek plaats aan het Museum voor Antropologie en Etnologie in Florence. Studenten discussieerden met de staf van het museum over diverse aspecten van museale opstellingen. Tevens bewonderden we objecten uit de collectie van de Medici en van James Cook.