Onderzoeksbeoordeling

Om de kwaliteit van ons onderzoek te waarborgen, beoordeelt een commissie van externe experts onze instituten.

Standard Evaluation Protocol

De Universiteit Leiden heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek. Om de kwaliteit van ons onderzoek te waarborgen, worden alle instituten van de Universiteit Leiden eens in de zes jaar beoordeeld door een commissie van externe experts. We volgen hierbij het Strategy Evaluation Protocol 2021-2027 dat is opgesteld door Universiteiten van Nederland, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Evaluatiecommissies

De evaluatiecommissies beoordelen de wetenschappelijke en de maatschappelijke impact van het onderzoek. Ook geven zij een oordeel over de opleiding en begeleiding van de promovendi binnen het instituut. Naar aanleiding van de onderzoeksbeoordeling bespreken het College van Bestuur, het faculteitsbestuur en het instituutsbestuur of er aanpassingen nodig zijn in de onderzoeksstrategie van het instituut. De evaluatierapporten en de bestuurlijke reactie hierop zijn openbaar.

Planning onderzoeksbeoordelingen