Logo Universiteit Leiden.

2311 BD Leiden
Zaal
019

Vorig jaar, 2021, verscheen het boek Tegen totalitarisme. Essays over politiek en literatuur, een bundeling van essays, columns en boekbesprekingen uit het oeuvre van George Orwell, vertaald door Thomas Heij. Bij de naam Orwell denk je direct aan de twee romans waarmee hij roem verwierf: de politieke dierfabel Animal Farm (1945) en zijn dystopische toekomstblik Nineteen Eighty-Four (1949). Mede dankzij de invloed van deze twee werken, staat zijn naam synoniem voor de totalitaire trekken van de staat en is menigeen bekend met de term 'newspeak'.

Naast romancier blijkt Orwell een buitengewoon kundig essayist en journalist. Zijn non-fictie werk geeft blijk van een vlijmscherpe pen en een groot stilistisch vermogen. Bovendien deinst hij er niet voor terug om zijn handen vuil te maken. Voor zijn debuut Down and Out in Paris and London (1933) leeft hij een armoedig en zwervend bestaan in een poging de levenswanel van de lagere klasse te doorgronden. En voor het boek The Road to Wigan Pier (1936) volgt hij mijnwerkers op de voet om verslag te doen van hun sisyfusarbeid. Ook boeken zoals Homage to Catalonia (1938) en Burmese Days (1934) zijn uit het leven gegrepen. De eerste vertelt over de Spaanse Burgeroorlog, waarbij Orwell meestreed aan de republikeinse kant en gewond raakte. En in de laatste doet hij verslag van zijn ervaring als politieman in Birma en zijn groeiende afkeer van het Brits kolonialisme.

In deze lezingenreeks komen verschillende Orwell-vertalers, -kenners en -liefhebbers aan het woord over een onbekend werk uit het oeuvre van Orwell.

Op 17 maart zal Caroline de Gruyter, journalist werkzaam als Europa correspondent en columnist bij NRC Handelsblad, spreken over Orwell's The Lion and the Unicorn.

Meer informatie, aanmelden en livestream