Logo Universiteit Leiden.

Hannah Arendt over het totalitarisme

• Herman Philipse
maandag 25 september 2017
Iedereen welkom! Gratis entree. Geen aanmelding nodig.
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
011

In 1951 publiceerde Hannah Arendt haar trilogie The Origins of Totalitarianism, waarin ze probeerde met wetenschappelijke afstandelijkheid te begrijpen hoe totalitaire staten konden ontstaan in zowel Rusland als Duitsland. De Duitse uitgave van 1955, Elemente und Ursprünge totaler Herrschaft, is iets uitgebreider en telt meer dan duizend pagina’s. De twee belangrijkste oorzaken van totalitaire ontwikkelingen zijn volgens Arendt enerzijds het verval van de nationale staten en anderzijds het ontstaan van moderne massa-samenlevingen. Is dit juist en doorstaat haar analyse de tand des tijds?

De spreker
Prof.dr.mr. Herman Philipse
 studeerde rechten (doct. ex. 1973) te Leiden en wijsbegeerte (doct. ex. 1974, cum laude) in Leiden, Oxford, Parijs, en Keulen. Na werkzaam te zijn geweest aan de Katholieke Universiteit van Leuven keerde hij in 1978 naar Leiden terug waar hij in 1983 promoveerde op Edmund Husserls filosofie van de logica. In 1985 werd hij benoemd tot gewoon hoogleraar in de wijsbegeerte aan de Leidse universiteit en sinds 1 september 2003 is hij universiteitshoogleraar (Distinguished University Professor) in de wijsbegeerte aan de Universiteit Utrecht. Prof. Philipse doet onderzoek op het gebied van de moderne en contemporaine wijsbegeerte, momenteel in het bijzonder de kennistheorie, de godsdienstfilosofie, en de meta-ethiek. Hij leidt een NWO onderzoeksprogramma over Evolution and Ethics. Elk jaar geeft hij een serie Studium Generale colleges over telkens een ander onderwerp, die gepubliceerd wordt door Home Academy. Het recentste boek van zijn hand is God in the Age of Science? A Critique of Religious Reason (Oxford University Press, 2012; paperback 2014).