Logo Universiteit Leiden.

Spotlight op Pre-University Classes deel 5: Wie sagt man das auf Deutsch?

Wat is Duits? Op het eerste gezicht lijkt dat een simpele vraag, maar schijn bedriegt. Berusten onze vooroordelen en stereotypen op waarheid? En hoe zit het met de verschillen tussen Nederland en Duitsland, of juist de overeenkomsten? De gemotiveerde scholieren die deelnemen aan de PRE-Class ‘Duitse taal en cultuur’ weten binnenkort wél een antwoord op deze, en vele andere vragen. Zes weken lang duiken de leerlingen in de taal, cultuur en geschiedenis van onze oosterburen. Want Duitsland is niet alleen voetbal en lederhosen, het is zoveel meer.

Het is donderdagmiddag en de scholieren hebben zich verzameld op het Lipsius, de plek waar ze de komende weken van alles over Duitsland zullen leren. Het is wel wat spannend, nu de leerlingen nog niet precies weten wat ze moeten verwachten. Dat duurt echter niet lang, want al snel denken ze hardop na, en pennen ze fanatiek mee.

Vanaf het allereerste begin is de voertaal Duits. Dat is best even wennen, maar het gaat de deelnemers al snel verrassend goed af. Antwoorden mag nog in het Nederlands, maar toch reageren de nieuwe studenten dapper in het Duits, als docent Johannes Müller ze een vraag stelt. Müller: ‘Dit programma is eigenlijk een voorproefje op de studie Duits, en hoe het er daar aan toe gaat. En Duits leer je het allerbeste door het heel veel te spreken!’.

Wer sind die Deutscher?

Wer sind die Deutscher? is de toepasselijke titel van het eerste college. Een moeilijke vraag, blijkt al gauw. Want wat is nou de echte Duitse identiteit? Stereotypen zijn er in overvloed; denk bijvoorbeeld aan het Oktoberfest, of het strenge en militaristische karakter waar Duitsers vaak mee worden geassocieerd. Maar kun je eigenlijk wel spreken van een echte nationale identiteit, in een land dat ooit werd opgebouwd uit heel veel piepkleine staatjes?

Docent dr. Johannes Müller aan het woord

Het eerste college gaat vooral over de geschiedenis, over de ‘uitvinding’ van Duitsland, zoals Müller dat noemt. Want dat dit nu één land is, was voorheen helemaal niet zo vanzelfsprekend. Door de jaren heen hebben de Duitsers zelf ook flink gepuzzeld met hun identiteit, en met wat ze wel en niet wilden zijn. Aan de hand van filosofische teksten, en schilderijen uit de Romantiek worden de leerlingen mee terug in de tijd genomen. Naar de Germanen, naar het Heilige Roomse Rijk en naar een tijd van oorlogen.

Een aantal van de scholieren wil in Duitsland gaan studeren, en volgt dit programma als voorproefje. Anderen zijn simpelweg geïnteresseerd in het land en de taal, zoals Sophia: ‘Ik ben op school best goed in Duits, en dit programma leek me heel leuk en leerzaam. Duitsland heeft een fascinerende geschiedenis, maar ook over de huidige taal en cultuur wil ik graag meer weten’.

Komende weken is er veel aandacht voor de verschillen –maar natuurlijk ook overeenkomsten!- tussen Nederland en Duitsland. Tot het programma behoort zelfs een dagtrip naar Münster, waar onder andere de Friedenssaal en het Haus der Niederlande bezocht zullen worden. Met deze ervaringen achter de rug, én natuurlijk de vele diverse colleges, weten de deelnemers straks alles over ons buurland!

Dit is het laatste deel, deel 5 uit de serie Spotlight op de Pre-University Classes
Spotlight deel 4: De volmaakt voordracht. Over het PRE-Classes programma Recht, retorica en democratie
Spotlight deel 3: De gouden glorie van de islam. over het PRE-Classes programma De Islam
Spotlight deel 2: Emoties: wetenschap of zelfkennis? over het PRE-Classes programma Psychologie