Leiden University logo.

Gedeeld Caribisch erfgoed; gedeelde toekomst?

Monday 25 November 2019
Museon
Stadhouderslaan 37
2517 HV Den Haag

Symposium over de uitdagingen en kansen rondom gedeeld Caribisch erfgoed.

Op maandag 25 november organiseert het Museon in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks­relaties, Universiteit Leiden en UNESCO Nederland het symposium Gedeeld Caribisch erfgoed; gedeelde toekomst? in het Museon te Den Haag.

Als het gaat om het Caribisch gebied wordt er steeds vaker stilgestaan bij ons gedeeld cultureel erfgoed en de manier waarop dit in de Nederlandse media, erfgoedinstellingen en musea wordt verbeeld. Dit symposium wil deze blik verruimen, gaat terug in de tijd en kijkt tevens vooruit.

Een dag die draait om het beschermen en presenteren van Caribisch erfgoed, zowel cultureel als natuurlijk erfgoed tussen mens en natuur, met sprekers uit zowel Nederland en het Caribisch gebied. Welke kansen en uitdagingen ervaren zij anno 2019?

Recent en lopend onderzoek vormt de inspiratiebron van dit symposium. Diverse sprekers presenteren hun onderzoek naar (im)materieel erfgoed op de eilanden. Met enkele casestudies geven mensen uit de praktijk meer inzicht in de wijze waarop zij vandaag de dag met dit erfgoed omgaan.

Zijn er inspirerende voorbeelden op het gebied van inclusiviteit en participatie? En wat betreft de toekomst: hoe kunnen uiteenlopende partijen – klein en groot - beter samenwerken om het rijke Caribische erfgoed beter te beschermen en te presenteren? Rekening houdend met de klimatologische en maatschappelijke ontwikkelingen in het gebied is deze vraag urgenter dan ooit tevoren.

Voor wie?

• Beleidsmakers
  • Onderzoekers
  • Docenten
  • Museum­medewerkers
  • Natuur­beschermers
  • Erfgoed­professionals
  • Journalisten
  • Studenten
  • Andere mensen met een grote belang­stelling voor het Caribisch gebied

Aanleiding

Duurzaam Ontwikkelings­doel (SDG) 11.4: inspanningen verhogen om het culturele en natuurlijke erfgoed van de wereld te beschermen en veilig te stellen.

Het grootschalige internationale onderzoeks­project Nexus1492 van Universiteit Leiden over de oorspronkelijke bewoners van het Caribisch gebied

Programma

Deze dag over de kansen en uitdagingen rondom Caribisch erfgoed raakt aan belangwekkende thema’s als inclusiviteit en cocreatie en duurzaamheid. Een inspirerende dag met een aantal inspirerende presentaties zoals:

• Een keynote van Lisenne Delgado (schrijfster en PhD kandidaat: inclusief mensenrechtenonderwijs op Curaçao) over erfgoed als mogelijkheid voor mentale en fysieke vrijheid, waarin ze een verbinding legt met Curaçao, Nederland en Cabo Verde.
  • Tibisay Santaksing Nava (KITLV en NWO CaribTRAILS) zal een presentatie geven over hoe co-productie van erfgoedonderzoek kan bijdragen aan dekolonisatie van de wetenschap.
  • Een presentatie van Wendeline Flores (conservator Caribisch Gebied en Koloniale Geschiedenis) over de verwachte semipermanente tentoonstelling over het koloniale verleden in het Tropenmuseum - Nationaal Museum van Wereldculturen.
  • Een keynote en workshop over verandertrajecten en stakeholder engagement door Cato Leonard, mede oprichter van het bedrijf Glassroots Consulting. Glassroots begeleidt bedrijven, overheden, steden en non profitorganisaties in het realiseren van hun doelstellingen en verandertrajecten.
  • Saskia van Oostveen van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland zal een presentatie geven over de verkenning van immaterieel erfgoed op Aruba, Curaçao, Sint Maarten, en Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
  • Een presentatie van Fred van Keulen van het St. Eustatius Centrum voor Archeologisch Onderzoek, over de kansen en uitdagingen rondom archeologisch erfgoed en samenwerking met de gemeenschap op Statia.
  • Suzy Boekhoudt van het Nationaal Archeologisch Museum Aruba zal een presentatie geven over Caribbean Ties Aruba en een project over de volkswijk Rancho met de vele monumentale panden in Aruba.

En Stichting Weconnect zal een presentatie geven over hun werkzaamheden in het Koninkrijk en de connectie tussen de werkvloer op de eilanden en de behoefte en ambities van Antilliaanse en Arubaanse & Young professionals in Nederland.

• € 15 per persoon (inclusief koffie/thee, lunch en toegang tot het museum)
  • Studenten hebben gratis toegang en kunnen zich aanmelden via caribbeanties@museon.nl

Bestellen

Gebruik onderstaande knop om tickets te bestellen (je gaat naar onze pagina bij Eventbrite).

Bestel tickets Gedeeld erfgoed

Organisatie en locatie

De organisatie van het symposium is in handen van het Museon, het museum voor cultuur en wetenschap, in Den Haag.

Het museum is tevens de locatie van het symposium.