Meer dan 50 ideeën voor citizen science

Van de verspreiding van zwerfafval tot welke talen er in Leiden en Den Haag gesproken worden: meer dan 50 interessante, verrassende, complexe en leuke vragen zijn ingestuurd voor het Citizen Science Project in het 444-jaar.

De vragen kwamen vanuit alle hoeken van de stad, van inwoners, wijkverenigingen en burgerinitiatieven tot wetenschappers. Uiteindelijk zijn tien van de vragen uitgewerkt tot een voorstel, waar de jury zich over zal buigen.

Afhankelijk van het benodigde budget zal de jury één of meerdere voorstellen kiezen die zullen worden uitgevoerd. Deze jury bestaat uit Martijn Ridderbos, vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden, citizen science-onderzoeker Wessel Ganzevoort, de Leidse onderwijswethouder Paul Dirkse en kennismakelaar Lara Ummels.

Citizen Science Lab

Maandag 15 april wordt bekend welk voorstel door de jury is gekozen om als citizen science project te worden uitgevoerd in Leiden en/of Den Haag. Dit gebeurt in het kader van het 444-jarige bestaan van de Universiteit Leiden, en is mogelijk dankzij de financiële steun van de Gemeente Leiden en Universiteit Leiden. Tijdens de uitvoering wordt het project begeleid door het Citizen Science Lab.

De andere voorstellen worden niet zomaar afgedaan: het Citizen Science Lab gaat de indieners hiervan begeleiden waar mogelijk, en op zoek gaan naar andere mogelijkheden om projecten te realiseren. De ingezonden vragen die niet uitgewerkt zijn als voorstel, probeert het Citizen Science Lab met de hulp van wetenschappers alsnog te beantwoorden.