Denk en doe mee op het Just Peace Festival

De Universiteit Leiden is voor het eerst partner in het Just Peace Festival dat tussen 21 en 25 september in Den Haag plaats vindt. Doe mee met de Vredesloop of woon één van de vele andere activiteiten bij.

Wereldwijd wordt op en rond 21 september, de Dag van de Vrede van de Verenigde Naties, stilgestaan bij de vraag hoe tot een vreedzamere wereld te komen. In Den Haag draagt het Just Peace Festival hieraan bij met lezingen, tentoonstellingen, debatten, museale activiteiten sport en muziek.

Den Haag is de stad van vrede en recht. Rondom deze thema’s organiseren culturele en maatschappelijke organisaties het festival. De Universiteit Leiden is nauw betrokken bij de organisatie. Universitaire medewerkers en studenten doen bijvoorbeeld mee aan de Vredesloop, Marieke Liem van het Institute of Security and Global Affairs, spreekt bij de HagueTalks en twee wetenschappers bij de Peace Talks. Studenten van de Universiteit Leiden maken deel uit van de UNconference The Hague.

Muzikale hoogtepunten zijn het optreden van Di-rect en Set for Peace, waarbij opkomende DJ’s platen draaien in het Paard van Troje.

Het is de bedoeling dat het festival in de komende jaren doorgroeit en de boodschap van vrede en recht steeds luider uitdraagt.

Programma
Het volledige programma is op de website van het Just Peace Festival te vinden. In het bijzonder is de Universiteit Leiden te vinden op:
Vredesloop
HagueTalks met Marieke Liem
UNconference The Hague

De evenementen zijn gratis maar je moet je wel aanmelden!

Just Peace Festival
Het Just Peace Festival is een jaarlijks terugkerend festival dat sinds 2014 in Den Haag wordt gehouden. In 2016 vindt het festival van 21 tot 25 september plaats. Met ruim 40 activiteiten wordt vijf dagen lang de Internationale VN-dag van Vrede gevierd. Het programma van het festival bestaat uit een mix van debat, podiumkunst, museale activiteiten, sport en muziek.

Het Just Peace Festival is een initiatief van Stichting The Hague United for Peace & Justice in samenwerking de gemeente Den Haag, diverse instellingen en de Campus Den Haag. Meer informatie is te vinden op www.justpeacethehague.com.