Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Armin Cuyvers

Van onderwijs tot een verrijkende ervaring

Een van de grootste uitdagingen voor docenten in de rechtenfaculteit is hoe ze onderwijs van hoge kwaliteit kunnen verzorgen voor grote en diverse groepen. 

Armin Cuyvers.

De massa omarmen: kwaliteit voor velen in de internationale collegezaal

Cuyvers voornaamste doel in de Teachers' Academy is om verschillende mogelijkheden te onderzoeken om aan grote groepen studenten kwalitatief goed, effectief onderwijs op maat te geven. Daarnaast is het doel niet alleen om de schaarse beschikbare middelen - staftijd en energie - effectiever in te zetten, maar ook om verschillende instrumenten te onderzoeken om in absolute zin gewoon beter onderwijs te geven door moderne mogelijkheden te combineren met klassieke instrumenten die hun werkzaamheid al bewezen hebben, en daarbij ook het potentieel te omarmen dat een grote groep studenten biedt.

Drie belangrijke instrumenten

Om dit te realiseren richt het project zich op drie belangrijke instrumenten, die gezamenlijk kunnen bijdragen aan het doel van kwaliteitsverbetering bij het verzorgen van onderwijs voor grote groepen studenten. Tevens kunnen deze drie instrumenten de drie afzonderlijke, maar verbonden doelstellingen van kwaliteit, grootschaligheid en internationalisering zoveel mogelijk helpen verwezenlijken.

  • In de eerste plaats zou ik het gebruik van peer review willen onderzoeken, waarbij een internationale dimensie wordt toegevoegd doordat studenten EU-recht in de EU en in Afrika elkaars werk beoordelen en kritisch bediscussiëren. Internationalisering moet je ervaren.

  • Ten tweede zou ik een internationale samenwerking willen opzetten om ‘flip the classroom’ toe te passen bij EU-recht, door een ‘pool’ van online lezingen/hoorcolleges voor gemeenschappelijk gebruik te creëren.

  • Ten derde zou ik de genoemde inspanningen willen verbinden met recente onderzoeksresultaten op het terrein van effectiviteit in onderwijs.

Voortgang van het project

Development of a SPOC 

The focus of my LTA project so far has been on the development of a SPOC (a Small Private Online Course) on comparative regional integration. The aim is to develop a course where students from different regions together learn about the process and legal structure of regional integration, and share their own national experiences and perspectives. This is not just relevant for students within the EU, where two hundred kilometers can mean a very different world view. It is also very relevant to connect different regions, especially as the EU is used as a model for regional integration in many places in the world.

To this end, I have both been working on the content of such a course, the network required to organize it, and the sheer logistical obstacles that it faces. In terms of content, the original idea was more based on a bachelor level course, but based on different consultations, I have now decided to start with a course on the masters level, where students will be better placed for the comparative exercise. In terms of network, I have established contexts at many universities inside and outside the EU. Following welcome advice from Harvard X, I hope to complete this coalition, including prominent universities as Harvard, NYU, UCL and Oxford, next year. A very special part of the network is formed by my five partner universities in the East African Community (the EAC), in Kenya, Rwanda, Uganda, Burundi and Tanzania. Here intensive contacts have already lead to a project whereby I am involved in writing a textbook on EAC law in a comparative perspective to the EU, which will be an ideal basis for our comparative course.

Peer review 

The second element of my LTA project, peer review, has been further developed in my regular teaching, but also plays a key role in the SPOC. After all, using peer-review on written work, but also on video presentations via pitch2-peer, is a key instrument in getting students from around the globe to interact and engage. I cannot wait for students to watch each other’s video presentations, for instance on such contested issues as immigration, external policy or national sovereignty. 

Further plans

The core priority in the next year, therefore, remains with the SPOC, which I hope to have up and running in my third year. Based on the SPOC, I can then further improve and extend the courses on offer, and see if the collected materials and the network established may also allow me to organize a MOOC or even a specialization on comparative regional integration.

Armin Cuyvers:

'Als docent wil ik continue beter worden, en meer inzicht krijgen in hoe ik maximaal effectief kan zijn. De Teachers' Academy geeft mij de mogelijkheid dit nader te onderzoeken, maar is ook een uniek platform om geïnspireerd te raken door en te leren van mijn collega’s.'

'Onderwijs kan bijna magisch zijn: het moment waarop een nieuw inzicht ontvlamt bij een student, en de wereld er blijvend anders uitziet. Ik heb zelf als student meerdere, heel verschillende, docenten gehad die mij blijvend verder hebben gebracht. Als docent wil ik daarom continu beter worden, en meer inzicht krijgen in hoe ik maximaal effectief kan zijn. Hoe kan ik onderwijs tot een echt verrijkende ervaring maken? En hoe kan de digitale revolutie daarbij helpen? Wat kan ik toevoegen aan het lezen van een boek?'

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.