Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Ann Wilson

Service learning

Ann Wilson was Teaching fellow van 2014 tot 2019.

Wilsons project is het creëren van burgerschapszin bij studenten door middel van een combinatie van vrijwilligerswerk in lokale middelbare scholen en academische onderzoek naar multicultureel onderwijs in de stad Den Haag.

Voor mijn project met de Teachers' Academy ga ik een nieuw ‘service learning’-curriculum ontwikkelen. Service learning is een pedagogische strategie die waardevolle dienstbaarheid aan de samenleving combineert met een academische opleiding. Het doel hiervan is:

  • onderwijzen van maatschappelijke verantwoordelijkheid
  • gemeenschappen versterken
  • uitwisseling van maatschappelijke en universitaire bronnen en expertise. LUC-docenten, studenten en lokale partners werken samen om helder gedefinieerde doelen te bereiken die de samenleving als geheel ten goede komen, maar die ook bijdragen aan de ontwikkeling van individuele vaardigheden, en aan een beter collectief begrip van sociale problemen in Den Haag. Door op een creatieve manier aan de slag te gaan met universele uitdagingen die zich in onze eigen stad voordoen, is dit een extra mogelijkheid voor studenten om ons college–motto uit te dragen: ‘Building Knowledge for a Better World’.

Academische theorie in de praktijk

In onze proefcursus, die in februari 2015 begint, gaat een groep van twintig studenten aan de slag als tutor of onderwijsassistent bij twee lokale middelbare scholen. Tegelijkertijd bestuderen ze ook de politiek en geschiedenis van bestuur, immigratie en onderwijsbeleid in Den Haag. Door directe dienstbaarheid, begeleide reflectie en door het verrichten van en schrijven over onafhankelijk onderzoek, zullen de studenten concrete interpersoonlijke en pedagogische vaardigheden ontwikkelen. Ze leren de academische theorie met de praktijk in verband te brengen, en ze krijgen meer begrip van, en gevoel voor de bredere gemeenschap waarin ze leven. Ze zullen ook discussiëren over, en soms worstelen met de vraag wat het betekent om een betrokken burger te zijn, en een bewustzijn ontwikkelen voor de ‘valorisatie’ van universitaire scholing. Tegelijkertijd zullen de middelbareschooldocenten en -leerlingen profiteren van de energie, de betrokkenheid en het internationale perspectief die LUC-studenten het klaslokaal binnenbrengen.

Met de steun van het Johan De Witt College en het College St. Paul evenals die van de Gemeente Den Haag, belooft dit een opwindend avontuur te worden. Ik hoop dat we er in de komende jaren op zullen kunnen voortbouwen en het kunnen uitbreiden naar andere thema’s.

Voortgang van het project

Onze studenten hebben dit voorjaar vrijwilligerswerk op lokale middelbare scholen en academische onderzoek naar multicultureel onderwijs in de stad Den Haag Gecombineerd. De participatie van de student moest nadrukkelijk wederzijds profijtelijk zijn voor student en stad. De achterliggende filosofie was dat het thema van de brede bachelor Global challenges op microniveau wordt weerspiegeld in de Haagse multiculturele samenleving. Na een succesvol pilot in 2015, haar cursus wordt een vaste onderdeel van de Global Citizenship curriculum van LUC, en is nu verbonden met andere maatschappelijke activiteiten onder leiding van studenten binnen de stad Den Haag.

Meer informatie

Portret van Ann Wilson
Ann Wilson

Ann Wilson (Campus Den Haag, Leiden University College The Hague)

'Ik vind het geweldig om deel uit te maken van de nieuwe Teachers' Academy, en ik kijk ernaar uit om ideeën en best practices uit te wisselen met collega’s die net zo gedreven zijn als ik in hun streven naar excellentie in onderwijs.'

'Als docent aan het Leiden University College The Hague (LUC), het internationale honours college van de Universiteit Leiden, kan ik studenten laten profiteren van mijn ervaring met kleinschalig, intensief onderwijs binnen een interdisciplinair liberal arts and sciences programma, gericht op Global Challenges'.

'Ik ben met name geïnteresseerd in het ontwikkelen van krachtige adviesstructuren voor onderzoek in de bachelor- en masterfase, en in het opzetten van educatieve projecten waarbij universitaire staf en studenten vruchtbaar kunnen samenwerken met partners buiten de universiteit.'

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.