Logo Universiteit Leiden.

Aflevering 14: Philipp Franz von Siebold

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Voor aflevering 14 van Radio Horzelnest hebben we oud-hortulana en Sieboldkenner Carla Teune te gast om te praten over het leven en de botanische nalatenschap van de Beierse arts en Japanoloog Philipp Franz von Siebold (1796-1866). Van 1823 tot 1829 verblijft Siebold als chirurgijn op de kleine handelspost Deshima in de baai van Nagasaki. Op dat moment mogen van alle Westerse mogendheden alleen de Nederlanders handel drijven met Japan. Tijdens zijn verblijf maakt Siebold al snel naam vanwege zijn succesvolle operaties en genezingen. Hij krijgt een privéschool waarbij hij Japanse studenten opleidt in de westerse geneeskunde. Naast zijn beroepsmatige verplichtingen begint hij een verzameling van flora, fauna, culturele artefacten en andere objecten die zijn interesse wekken. Na zijn verbanning uit Japan, op verdenking van spionage, vestigde hij zich in Leiden om aldaar aan de Lage Rijndijk een buiten te laten bouwen met een zogenoemde acclimatisatietuin. Met zijn kwekerij ‘Nippon’ begon hij Aziatische planten die hij verkreeg via zijn overzeese contacten te vermeerderen en te verkopen. Zo introduceerde hij onder meer de hostas, hortensias en azalia’s en de Japanse duizendknoop. In deze aflevering bespreken we onder meer Siebolds leven, zijn verblijf in Japan, zijn hofreis naar Edo en zijn botanische erfenis.