Logo Universiteit Leiden.

Learning My Way leert PRE’ers anders naar zichzelf te kijken

Afgelopen maand kregen de deelnemers aan PRE Den Haag hun tweede Learning My Way-seminar. Aan de hand van een schema gingen de studenten aan de slag met hun kwaliteiten, valkuilen en identiteit. ‘Ik weet nu dat ik iets wil toevoegen aan de maatschappij.’

Bij het Pre-University College Den Haag komen middelbare scholieren in aanraking met universitair onderwijs en de wetenschap. Een jaar lang gaan ze aan de slag met maatschappelijke problemen, doen ze onderzoek en leren ze praktische vaardigheden, zoals spreken in het openbaar. Gedurende het jaar wordt met Learning My Way de persoonlijke ontwikkeling van de PRE’ers ondersteund. Tijdens deze sessies gaan ze aan de slag met hun drijfveren en talenten. Zo leren ze hun eigen pad te ontdekken en vorm te geven.

'Met Learning My Way creëer je een stip op de horizon'

Aan de slag

Vandaag is ook zo’n sessies. De dag begint met een plenair gedeelte, waarin de scholieren uitleg krijgen over het core purpose diagram. Dit diagram bestaat uit vier cirkels: waar je van houdt, waar je goed in bent, waar je middelen voor kan krijgen en wat de wereld nodig heeft.

Door op te schrijven wat je doet en belangrijk vindt en dat op het model te plakken, breng je structuur aan in het denken – zowel over het nu als over de toekomst. ‘Het start een denkproces’, vertelt begeleidend docent Thalia Thomassen. ‘Je kijkt op een andere manier naar de dingen die je doet.’

Doen wat je leuk vindt

Na de uitleg gaan de scholieren zelf aan de slag met het diagram. Ze krijgen allemaal een notitieboekje en een poster van het model. Thuis hebben ze al een vragenlijst ingevuld, waarvan ze de antwoorden erbij pakken. Onderwerpen en activiteiten die veel terugkwamen, schrijven ze op een post-it en plakken ze op de poster. Hierna bespreken ze hun modellen in groepjes.

Op deelneemster Cynthia maakte vooral het praten met anderen indruk. ‘Door de diagrammen te delen, kwam ik erachter dat iedereen eigen kwaliteiten heeft. Je moet doen wat je leuk vindt. Iets wat jij niet leuk vindt, vinden anderen wel leuk.’ Zo ontdekte zij dankzij het diagram dat ze graag een technische studie wilt doen.

Stip op de horizon

Het is juist vóór ze beginnen met studeren belangrijk om alvast na te denken over hun identiteit, vindt Thalia. ‘Studenten krijgen steeds meer vrijheid en keuzemogelijkheden. Met dit model creëer je een stip op de horizon voor jezelf.’ Deelnemer Kimmy is het hiermee eens. ‘Het model helpt je bedenken wat je wilt later. Ik weet nu dat ik iets wil toevoegen aan de maatschappij.’

Ook voor Kazuki heeft deelname aan de seminar veel opgeleverd. ‘Ik heb hierdoor meer zelfvertrouwen, omdat ik weet waar ik goed in ben en daar trots op kan zijn. Ik voel niet zo snel stress. Dat voelde nooit als een talent, maar juist als negatieve eigenschap. Hierdoor ben ik dat anders gaan inzien.’ Kimmy sluit zich hierbij aan. ‘Je kijkt op een andere manier naar jezelf.’

Tekst: Robin Buijs
Foto's: Eric van den Bandt

Docent Thalia Thomassen in gesprek met PRE-studenten.