Universiteit Leiden

nl en

‘Ik ben mijn collega-docenten erg dankbaar voor hun hulp’

In een week tijd moesten docenten hun vakken omvormen tot online onderwijs. Een enorme uitdaging, want remote teaching was bij de Universiteit Leiden zeker nog geen gemeengoed. Ton Liefaard is naast docent ook vice-decaan van de Faculteit Rechtsgeleerdheid. ‘Ik wil de komende periode vooral achter onze docenten staan, en ons vertrouwen in hun capaciteiten en hun harde werk blijven onderstrepen.’

Dit artikel is onderdeel van een serie waarin onze docenten vertellen hoe zij de switch naar online onderwijs hebben gemaakt.

Ton Liefaard is hoogleraar Kinderrechten (UNICEF-leerstoel) en is sinds september 2018 vice-decaan van de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Dit semester geeft hij het vak Enforcement and monitoring of children’s rights in de advanced LLM International Children’s Rights.

Ton Liefaard thuis aan het werk om zijn studenten college te geven.
Ton Liefaard thuis aan het werk om zijn studenten college te geven.

Studiereis afgelast

‘We hebben nu vooral ons onderwijs anders ingericht: we werken zoveel mogelijk live, met behulp van Kaltura. Onze groepen zijn niet zo groot, dus dat werkt prima. Toetsing zou al plaatsvinden via papers. De presentatie-opdracht hebben we vervangen door een vlog-opdracht. De gastcolleges organiseren we ook via Kaltura, en ook dat werkt goed. De grootste tegenvaller is dat onze studiereis naar Genève is geannuleerd. We bezoeken daar elk jaar allerlei VN-organisaties, zoals UNICEF, UNHCR en het VN-Kinderrechtencomité. Dat kan nu niet en dat is een grote teleurstelling voor de studenten. Maar ook voor ons als docenten: voor mij is dit werkbezoek ook altijd erg de moeite waard. Ik overweeg nu om studenten via Kaltura een ontmoeting te laten hebben met vertegenwoordigers van de verschillende organisaties.’

Grote impact op studenten

‘In de master hebben we studenten van over de hele wereld. Sommigen zijn teruggereisd, anderen zijn nog steeds in Leiden of Den Haag. Het was geweldig om ze weer te "zien" in de Kaltura Live Room. Dan merk je ook hoeveel impact de coronacrisis heeft op hun levens. Dat vond ik wel indringend.’

Hulp van collega’s

‘Naast docent ben ik ook vice-decaan. Mijn grootste uitdaging was dan ook om naast die werkzaamheden voldoende tijd te vinden om me op mijn onderwijs te concentreren. Ik had enorm goede hulp van collega-docenten die de Live Room al hadden klaargezet en getest. Ik ben hen erg dankbaar. Ik vind het werken met Kaltura Live Room eigenlijk erg leuk. Het is fijn dat je Powerpoint erin kunt tonen en dat er, terwijl je praat, vragen binnen komen via de chat of live. Wel voelt het een beetje vreemd om zo op afstand van je studenten te zitten. Maar als je af en toe even stopt en een student uitnodigt om wat op de chat te zetten of live in te stappen, werkt het eigenlijk prima.’ 

Ton’s tip voor collega’s

‘Wees niet te streng voor jezelf. Iedereen begrijpt dat dit een uitzonderlijke situatie is.’

Verschillende tijdzones

‘Ik vind het belangrijk om studenten in de ogen te kijken en dat is toch wel wat lastiger via de computer. En het is ingewikkeld dat onze internationale studenten zich nu in verschillende tijdzones bevinden. We hebben mijn colleges dus meteen ook opgenomen en in de Kaltura-omgeving gepost.’

Vertrouwen in de docenten

‘Ik ben blij dat ik als docent zelf ook aan de bak moest, dat helpt mij goed te blijven zien waar onze medewerkers tegenaan lopen. Ik weet dat er verschillende ervaringen zijn, positief maar ook minder positief. Als vice-decaan wil ik de komende periode vooral achter onze docenten staan en ons vertrouwen in hun capaciteiten en hun harde werken blijven onderstrepen. Iedereen wil dat de studenten goed verder kunnen, zonder afbreuk te doen aan de mooie opleidingen die we hebben.’

Redactie: Marieke Epping
Beeld: Ton Liefaard

Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.