Europa Instituut bezoekt FIDE congres in Boedapest

Van 18 tot 21 mei bezocht een afvaardiging van het Europa Instituut het 27e tweejaarlijkse FIDE congres in Boedapest, Hongarije.

FIDE (International Federation of European Law) is een netwerk van 28 nationale verenigingen Europees recht. De Nederlandse Vereniging voor Europees Recht (NVER) is namens Nederland verbonden aan FIDE. Op het congres bespraken honderden EU-juristen uit de wetenschap, de overheid en de praktijk de nieuwste ontwikkelingen in het EU-recht.

Het congres was opgedeeld in drie parallelle werkgroepen: 1) Europese bankenunie, 2) private enforcement en collective redress in het Europese mededingingsrecht en 3) de verdeling van bevoegdheden en regelgeving tussen de EU en de lidstaten. Over elk thema wordt een rapport gepubliceerd op basis van de nationale en institutionele rapporten en de uitkomst van de werkgroep.

Het congres werd bezocht door Alison McDonnell, Jorrit Rijpma, Vicky Kosta, Armin Cuyvers en Thomas Weber van het Europa Instituut, en Claartje van Dam en Jacobine van den Brink van de afdeling Staats- en Bestuursrecht. Voorafgaand aan het congres bezocht Thomas Weber ook de PhD-conferentie aan de Pázmány Peter Catholic University in Boedapest.