Carsten de Dreu is benoemd als Distinguished Research Fellow in Oxford

De Leidse sociaal psycholoog Carsten de Dreu is door zijn benoeming als Distinguished Research Fellow verbonden aan de University of Oxford om mee te denken en te werken aan een groot onderzoek naar besmettelijke ziekte.

Sociaal-psychologische inbreng

Carsten de Dreu is Leids hoogleraar Sociale Psychologie van de Organisatie. Zijn inbreng in Oxford is dan ook vooral sociaal-psychologisch. De Dreu: 'Met mijn aanstelling wordt de interdisciplinaire expertise binnen dit onderzoeksprogramma naar besmettelijke ziekte uitgebreid. Daarbij gaat het om vragen als: 'Wat beweegt mensen eigenlijk om al dan niet te helpen? En wanneer en waarom zijn groepen, zoals beleidsmakers en overheidsadviseurs geneigd om te investeren in hulp bij de uitbraak van epidemieën?' Voor zijn sociaal-psychologische invalshoek zal hij regelmatig in Oxford aanschuiven om mee te denken en ook daadwerkelijk in onderzoeksprojecten samen te werken met collega's van het Uehiro Centre for Practical Ethics in Oxford.

Eervol

De Dreu is gevraagd als Distinguished Research Fellow bij de University of Oxford door de decaan van het Uehiro Centre for Practical Ethics. De Dreu heeft deze benoeming te danken aan zijn CV, publicatielijst en relevante expertise, waarmee hij het onderzoeksproject aanvult. De functie is onbezoldigd. De Dreu: 'het is enerzijds eervol, anderzijds 'betaalt' het zich uit via onderzoekssamenwerking. Ik vind het een eer verbonden te zijn aan de University of Oxford- bijna net zo mooi als aan de Universiteit Leiden.'