Olaf van Vliet in het FD over bieden van ondersteuning aan ouders door werkgevers

Om talent aan te trekken en te behouden, bieden kantoren op de Zuidas ondersteuning aan (toekomstige) ouders. Zo voorzien zij steeds vaker in bijvoorbeeld slaapcoaches, een oppas en fertiliteitstrajecten. Hoogleraar economie Olaf van Vliet duidt deze ontwikkeling in het FD.

‘Vanwege de krappe arbeidsmarkt doen bedrijven meer moeite om medewerkers aan te trekken’, weet Olaf van Vliet, hoogleraar economie aan de Universiteit Leiden. Mogelijk verklaart het waarom kantoren op de Zuidas dergelijke voorwaarden de afgelopen jaren hebben geïntroduceerd. En andere reden kan zijn dat kantoren in het zakendistrict wellicht meer financiële ruimte hebben.

Van Vliet denkt dat kantoren op de Zuidas te maken hebben met een sneeuwbaleffect. ‘Wanneer het ene kantoor zulke voorwaarden aanbiedt, zullen andere kantoren geneigd zijn om vergelijkbare voorwaarden aan te bieden zodat medewerkers niet overstappen naar een ander kantoor.’

Meer lezen?

Bovenstaande citaten zijn afkomstig uit een klein fragment van een groter artikel genaamd: 'Een kind hoeft een carrière op de Zuidas niet in de weg te staan’. Wil je het hele artikel lezen? Bezoek dan de website van het FD.