Genocide in Gaza is moeilijk te bewijzen

Zuid-Afrika daagt Israël voor de rechter wegens genocide in Gaza. De zaak dient deze week voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Larissa van den Herik, hoogleraar internationaal recht en expert in genocidewetgeving, licht de situatie toe bij de NOS.

De totale vernietiging op zich is echter niet voldoende om Israël van genocide te beschuldigen. Dat is een bewering die heel moeilijk te staven is. Aangetoond moet kunnen worden dat Israël doelbewust handelt om de Palestijnen te elimineren, aldus Van den Herik.

De Zuid Afrikaanse regeringspartij ANC voelt zich solidair en vindt de situatie vergelijkbaar met het apartheidsregime, waarbij zwarte Zuid-Afrikanen destijds het onderspit moesten delven. Ze willen niet machteloos toekijken en om die reden maken ze zich hard voor de Palestijnse zaak, licht NOS-correspondent Elles van Gelder toe.

De beschuldiging van Zuid-Afrika luidt dat Israël oproept tot genocide. De aanklacht bevat citaten van o.a. Israëlische politici die door Zuid-Afrika wordt gezien als opruiing om een hele bevolkingsgroep uit te roeien. Van den Herik noemt die passages "best sterk bewijs".

Meer weten?

Lees het volledige NOS-artikel en