Migratievoorstel Meloni in strijd met het internationale recht

Italië sloot onlangs een deal met Albanië om duizenden bootmigranten in twee opvangcentra in Albanië op te vangen. Is dit voorstel niet in strijd met het asielrecht? Mark Klaassen, universitair docent vreemdelingenrecht, spreekt hierover in RTL-nieuws.

Het plan van Meloni om bootvluchtelingen die zich nog op zee bevinden in Albanië worden opgevangen, roept binnen de Europese Unie veel vragen op. Ook mensenrechtenorganisaties uiten kritiek en vrezen voor slechte leefomstandigheden, zoals in Griekse opvangcentra.

Verplaatsing van het probleem

Hoe te handelen wanneer een migrantenboot wordt onderschept, vormt een langlopend en complex vraagstuk, weet ook Klaassen. ‘De eerste stap is dat er een veilige haven gevonden wordt voor migranten die op zee in problemen komen. Je kunt zeggen dat Albanië een veiliger land is dan het land van waaruit de migranten zijn vertrokken, bijvoorbeeld Libië.' Hij vreest voor een verplaatsing van het probleem. 'Het kan zomaar zijn dat Albanië straks het zoveelste land is met een overbelast asielstelsel.'

Europese Commisie aan zet

Vluchtelingen die al voet op Italiaans grondgebied hebben gezet vallen onder het Dublin-akkoord. Zij hebben  het recht in Italië asiel aan te vragen en mogen niet naar Albanië worden verplaatst, vult Klaassen aan.
Het is aan Europese Commissie om een uiteindelijk oordeel over dit plan te vellen.

Meer weten?

Lees het volledige RTL-nieuws artikel