Is een verbod op koranverbranding mogelijk?

De Deense en Zweedse autoriteiten onderzoeken de mogelijkheid om koranverbrandingen te verbieden na recente incidenten. De demonstraties leiden tot spanningen met Islamitische landen en ook in eigen land.

Kan dit in Nederland worden verboden?

Gert Jan Geertjes, universitair docent Staats- en bestuursrecht in Leiden, zegt dat een verbod vooraf niet mogelijk is. 'De Nederlandse Grondwet verbiedt censuur, maar achteraf kan er wel iets worden gedaan. De vrijheid van meningsuiting wordt al beperkt door de parlementaire wetgever in het Wetboek van Strafrecht in verschillende uitingsdelicten. In dat kader kun je bijvoorbeeld denken aan het verbod om groepen te beledigen wegens hun godsdienst - en daar vallen moslims zeker onder - of het aanzetten tot haat vanwege een bepaalde uiting, en demonstraties waarbij wanordelijkheden dreigen.'

'De Nederlandse Grondwet verbiedt censuur, maar achteraf kan er wel iets worden gedaan.'

'Het is wel mogelijk een specifieke bepaling over de Koran in het Wetboek van Strafrecht op te nemen [die bepaalde uitingen ten aanzien van de Koran, zoals het verscheuren of het verbranden daarvan, zou verbieden, red.]. Zoiets is eerder gedaan door demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid bij de strafbaarstelling van de Holocaustontkenning. Dat voorstel ligt nu bij de Raad van State en zal naar alle waarschijnlijkheid in het najaar naar de Tweede Kamer worden gestuurd,' zegt Geertjes voor de NOS.

De NOS zegt dat er niet een vergelijkbaar voorstel ligt ten aanzien van de Koran. De NOS meldt dat volgens het OM het verbranden van de Koran op zichzelf niet strafbaar is.

Bekijk de volledige NOS-uitzending.

Photo: Malik Shibly on Unsplash