Logo Universiteit Leiden.

nl en

Hutspot

Hutspot SG is de titel waaronder we lezingen, cabaretvoorstellingen, filmavonden en andere evenementen scharen die losstaan van onze thematische reeksen. 

Hutspot (stew or hotchpotch, but certainly not meant in a pejorative sense) is the title under which we present separate lectures, performances, film nights and other events.

Simon Mirakaj was slechts 2 weken oud toen hij politiek gevangene werd onder het voormalig communistische regine in Albanië. Met de val van het regime, 44 jaar later, kwam hij vrij. Hij studeerde rechten en werd  directeur van een mensenrechtenorganisatie. In deze lezing deelt hij zijn verhaal en reflecties over vrijheid.

Livestream

Naar aanleiding van Holocaust Memorial Day

Al een aantal jaren brengen veel studenten van Leiden een bezoek aan Auschwitz vanuit het Rap100 Student Center. Tijdens deze verdiepingsreis komen veel vragen aan bod zoals o.a: Hoe kon dit gebeuren? Wat zouden wij doen in deze situatie? Wat is de impact van Auschwitz vandaag de dag? En wat moeten we leren van deze gruwelijke geschiedenis?
Het is belangrijk om hierop te reflecteren en te horen van diegenen die deze verschrikkelijke tijd hebben overleefd. Tijdens onze tweede Holocaust Memorial bij Studium Generale 
staan wij stil bij deze overlevingsverhalen.

Herman Teerhöfer is geestelijk verzorger, oprichter en voorzitter van de Smolinski Foundation. Zijn aandachtsgebieden zijn: geestelijke zorg aan ouderen, palliatieve zorg, getuigenissen over de Tweede Wereldoorlog, in het bijzonder levensverhalen van Auschwitzoverlevenden)

Herman Teerhöfer heeft 91 overlevenden van Auschwitz (in de leeftijd van 81 tot 100 jaar) geïnterviewd in Nederland, België, Duitsland, Israël, Zweden, Brazilië en Engeland. Dit alles in de afgelopen twaalf jaar. In de lezing doet Herman verslag van de interviews en gaat hierbij in op de vraag waaruit mensen kracht putten in dergelijke extreme omstandigheden. Ook geeft hij antwoord op de vraag hoe deze mensen om zijn gegaan met hun traumatische ervaringen en zin gegeven hebben aan hun verdere leven. Aan de hand van de documentaire Auschwitz. Ons verhaal (duur 39 min), die Herman met Nederlandse Auschwitzoverlevenden gemaakt heeft, licht hij toe hoe zij zich geestelijk staande hebben gehouden in Auschwitz en verschillende andere kampen, balancerend tussen hoop en vrees.
Hun levensverhaal vormt het uitgangspunt. De unieke getuigenissen (sommigen hebben Anne Frank meegemaakt in Westerbork en Auschwitz) zijn voorbeelden van het zoeken naar krachtbronnen om weerstand te bieden aan gevangenschap, onderdrukking, ervaringen in Auschwitz en herinneringen aan dit vernietings- en concentratiekamp.

Een trailer van de documentaire

Tijd, plaats en kaartjes

19.00-21.00
Kijkhuis

Vrouwenkerksteeg 10, Leiden
Tickets via website Bioscopen Leiden

GAAT HELAAS NIET DOOR

We duiken in de wereld van het gedrukte boek in Indonesië tussen 1816 en 1957. In de 19e eeuw maakt het gedrukte boek zijn opmars in de voormalige kolonie. Massaproductie wordt mogelijk en het drukwerk bereikt verschillende bevolkingsgroepen, maar sluit ook doelbewust uit. Wat voor rol speelde de drukpers voor de bezetter en het verzet? En wat voor rol spelen media anno nu?

Programma

19.00 Inloop
19.30 Start programma
19.35 Introducties van de sprekers
19.50 Breakout sessies
20.30 Intermezzo
20.40 Panelgesprek
21.00 Einde programma
tot 21.30 Nazit 

In dit programma gaan we samen met de samenstellers van de tentoonstelling ‘Gordel van papier’, Eline Kortekaas en Lisa Kuitert in gesprek over wat in de 19e eeuw in Indonesië gedrukt werd, voor wie en vooral ook waarom. Hoe is dit in de loop der jaren veranderd en wat voor structuren herkennen we in hedendaagse media? Wat kunnen wij vandaag de dag leren van deze historische gebeurtenissen rondom de drukpers?

Presentator Charisa Chotoe modereert het programma. We beginnen met introducties van onder andere de curatoren van de tentoonstelling die gevolgd worden door breakout sessies over de subthema’s van deze avond. Na het muzikale intermezzo van cellist Alfian Emir Aditya is er een panelgesprek. 

Deze editie van Bias is een samenwerking tussen Indisch Herinneringscentrum, Bibliotheek Den Haag, Huis van het boek en Studium Generale Leiden Universiteit. In deze editie staan de thema’s uit de tentoonstelling ‘Gordel van Papier’ in Huis van het boek centraal.

Over Bias

Bias is een programmareeks van het Indisch Herinneringscentrum in samenwerking met Centrale Bibliotheek Den Haag. Voorheen heette dit programma Blinde Vlekken*. We zijn ons ervan bewust dat de framing en het gebruik van woorden die wij dagelijks hanteren, van invloed zijn op de manier waarop wij ons verhouden tot een bepaalde kwestie. Omdat de vorige term zowel racistische als validistische connotaties zou kunnen hebben, hebben we besloten de naam van dit programma te veranderen, maar de essentie blijft hetzelfde. 

We willen diverse geluiden laten horen, nieuwe betekenissen creëren en bepaalde stigma's doorbreken. De reeks programma's Bias wil laten zien dat elke zoektocht en elk probleem een "blinde vlek" bevat. Het is van groot belang om samen goed te kijken en in gesprek te gaan, omdat wat jij wellicht niet ziet, voor een ander wel zichtbaar kan zijn, en vice versa.

In samenwerking met Huis van het Boek, Den Haag

Spreker: Nick Tomberge MA, promovendus bij het Leiden University Centre for the Arts in Society

Al zo’n anderhalve eeuw bezoeken toeristen de Indonesische archipel. In Nederlandse en Indonesische archieven en bibliotheken liggen duizenden teksten en beelden die hiervan getuigen. Je vindt er toeristische gidsen voor kampeerders en voor wandelaars die de botanische tuin in Buitenzorg (nu Bogor) willen bezichtigen, ansichtkaarten die specifieke uitzichten ophemelen en folders van scheepvaartmaatschappijen die een geheel verzorgde pakketreis aanbieden. ‘7 Uhr: Per Auto von Prapat [...] nach Brastagi. Unterbringung im Grand Hotel. Nachmittag frei für Spaziergänge’, zo meldt een minutieus uitgewerkt reisplan in een brochure van de Norddeutscher Lloyd Bremen. Hoewel deze teksten en beelden een grote variatie kennen, hebben ze alle gefunctioneerd als zogeheten technologies of control: ze stuurden het gedrag van toeristen in ‘de Oost’ (Wat te zien? Waar te staan? Hoe te kijken?) evenals hun begrip van de reisbestemming. Na een korte schets van de geschiedenis van het toerisme in Nederlands-Indië zal in deze lezing worden nagegaan op welke ideologisch geladen toeristische ervaring van de kolonie deze teksten en beelden aanstuurden en in hoeverre het mogelijk was je aan die sturende kracht te onttrekken.

Deze lezing is georganiseerd ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Gordel van papier’ en is te zien tot en met 25 februari in Huis van het boek. 

Tijd en Plaats

19.30-21.00
Wijnhaven, zaal 3.46
Turfmarkt 99, Den Haag

Iedereen welkom! Gratis entree.


U kunt zich hierboven inschrijven.

Bij Theater Ins Blau

Concept/regie: Hendrik Aerts
Tekst: Nic Bruckman
Performance: Sander Plukaard, Marko Ivic, Benoît Couchot, Mika de Pee
Muziekcompositie: Marko Ivic
Choreografie: Manuel Paolini

Het begon toen ik in de tweede zat
En hij me verleid heeft
Met zijn lippen
Zijn ogen
Zijn spieren
Zijn adem
Zijn bloed

In de nieuwe voorstelling Narrow Spaces van moON productions en theatermaker Hendrik Aerts staat de liefde tussen mannen centraal. Een expressionistische voorstelling over de schoonheid en complexiteit van liefde, in tekst, beeld, dans en live muziek. Teder en gewelddadig, dramatisch en soms pijnlijk grappig. Met een nieuwe tekst van Nic Bruckman (Bleeding Love, Kogelvis), geïnspireerd op het werk van de roemruchte Amerikaanse schrijver James Purdy.
Vier jonge mannen wonen in een afgelegen dorp waar de tijd geen vat op lijkt te hebben. In deze beklemmende en religieuze wereld zijn ze tot elkaar veroordeeld. Allemaal hopen ze op iets groters dan wat de werkelijkheid ze te bieden heeft. Ze zijn op zoek naar intimiteit, liefde en bestaansrecht. De jongens hebben een lange historie en langzamerhand wordt duidelijk hoe hun levens met elkaar zijn verknoopt. In Narrow Spaces worden de scherpe en droogfeitelijke dialogen afgewisseld met ‘over the top’ barokke, theatrale en muzikale scènes.

Jij was zo lief voor me. Te lief. Ik ben erin gestikt.

Tijd, plaats en kaartjes

20.30 uur
Theater Ins Blau
Haagweg 6, 2311 AA Leiden

Tickets via website Ins Blau

 

NSO lezing door Hein van Eekert

Hein van Eekert is presentator van het programma NTR Operalive op NPO Klassiek en mede-presentator van Klassik Forum op WDR3. Daarnaast valt hij in bij andere programma’s van NPO Klassiek. Hij schrijft concerttoelichtingen en cd-boekjes en
houdt lezingen en inleidingen bij voorstellingen en concerten.

19.00-19.45 uur 
Lipsiusgebouw, zaal 019
Cleveringaplaats 1
Leiden
Iedereen welkom! Gratis entree.
 

NSO concert ‘Laat je horen!’

Het Nederlands Studenten Orkest is een landelijk projectorkest dat sinds 1952 elk jaar opnieuw wordt samengesteld uit enthousiaste studenten die naast hun studie op hoog niveau klassieke muziek maken. In februari leggen ze een maand hun studie stil om met een uniek programma door het land te toeren.
Op het programma staat de 5e symfonie van Gustav Mahler met voor de pauze een nieuw stuk dat door Sílvia Lanao speciaal voor NSO ‘24 is gecomponeerd. In deze opdrachtcompositie zijn liederen van niemand minder dan de vrouw van Gustav, Alma Mahler, verwerkt die gezongen worden door sopraan Lilian Farahani. Het orkest staat onder leiding van Frans-Aert Burghgraef. 
De concertreeks van NSO ‘24 staat in het teken van ‘Laat je horen!’, een thema dat ervoor pleit dat ieders geluid gehoord mag worden. In de klassieke muziek is dat niet altijd het geval geweest. Zo mocht Alma van Gustav niet meer componeren toen ze met elkaar trouwden. Het Nederlands Studenten Orkest laat haar muziek nu wél horen en spreekt zich uit voor meer gendergelijkheid in de klassieke muziek.

20.15-22.30 uur
Stadsgehoorzaal, Grote Zaal
Breestraat 60
Leiden
Kaarten via website Stadsgehoorzaal

In samenwerking met Huis van het Boek, Den Haag

Spreker: Alicia Schrikker is hoofddocent koloniale geschiedenis . Zij bestudeert uiteenlopende aspecten van koloniale samenlevingen in Azië van de 18e tot de 19e eeuw. Van 2017-2023 leidde ze het NWO onderzoeksproject (VIDI) “Institutional Memory in the Making of Colonial culture: history, experience and ideas in Dutch colonialism in Asia”. De lezing is gebaseerd op een van haar hoofdstukken in het boek Nederlands kolonialisme van archief tot geschiedschrijving - LUP

Al snel na de opstart van de Nederlandse koloniale en handelsondernemingen in Azië, Afrika en Amerika publiceerden uitgevers in de Republiek historische verhandelingen over deze gebieden, waarin ze de Nederlandse aanwezigheid daar ook een plek gaven. Welke impact heeft dit gehad op de ontwikkeling van de geschiedschrijving? In hoeverre diende deze geschiedenissen ter legitimatie van kolonialisme? Tijdens deze lezing gaat Alicia Schrikker in op deze verstrengeling van geschiedschrijving met overzeese handel en bestuur.

Deze lezing is georganiseerd ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Gordel van papier’ en is te zien tot en met 25 februari in Huis van het boek. 

Tijd en Plaats

19.30-21.00
Wijnhaven, zaal 3.60
Turfmarkt 99, Den Haag

Iedereen welkom! Gratis entree.


U kunt zich hierboven inschrijven.

Over moordenaars met een stoornis

Lotje Steins Bisschop (1984) is filosoof en Roselien Herderschee (1988) is journalist. Ze delen een fascinatie voor de wijze waarop de samenleving omgaat met mensen met een stoornis. Eerder schreven ze samen het boek ‘Aanstellers of Pechvolgels? Burn-out ontrafeld’

Moord. Het is de definitieve misdaad. En moordenaars moeten we zo zwaar mogelijk straffen. Toch? Maar wat als de moordenaar denkt dat de duivel in hem zit? Of dat stemmen hem dodelijke opdrachten geven? Is de moordenaar dan nog wel verantwoordelijk voor zijn daad? In hun boek onderzoeken Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee waar de grens van die verantwoordelijkheid ligt. Aan de hand van psychologische, juridische en filosofische inzichten bestuderen ze vele strafzaken. Hoe moeten we omgaan met mensen die in verwarde toestand iets verschrikkelijks doen? Van psychotische moordpartijen tot tbs-klinieken, van het verschil tussen moord en doodslag tot de vraag of er zoiets bestaat als de vrije wil – in dit met lef en toewijding geschreven boek brengen de auteurs je dichter bij iets wat we meestal op afstand proberen te houden: dodelijke gekte.
 

Tijd en Plaats

19.30-21.00 uur
Lipsiusgebouw, zaal 019
Cleveringaplaats 1, Leiden

Iedereen welkom! Gratis entree.


U kunt zich hierboven inschrijven.

Merlijn Schoonenboom, journalist en cultuurhistoricus, was jarenlang kunstredacteur voor de Volkskrant, daarna werd hij correspondent in Duitsland. Voor zijn veelgeprezen boek 'Waarom we ineens van de Duitsers' houden ontving Schoonenboom in 2013 de Cultuurprijs Nederland Duitsland

Selfies, videobellen, gezichtsherkenning: het gezicht is in het digitale tijdperk zichtbaarder dan ooit. Jij bent je gezicht, de ander wordt zijn gezicht. In korte tijd zijn er nieuwe expressies en nieuwe schoonheidsidealen ontstaan, en er wordt ijverig gezocht naar middelen om ons gezicht te kunnen ontcijferen. De bedekking van het gezicht, bijvoorbeeld door een mondkapje of boerka, zorgt juist voor verhitte politieke discussies. Waar komt de obsessie met het gezicht in het digitale tijdperk vandaan, en wat zijn de gevolgen ervan? Merlijn Schoonenboom gaat (in zijn boek Het gezicht. Een cultuurgeschiedenis van sluier tot selfie, Atlas Contact, maart 2023) op zoek naar de historische achtergronden van onze omgang met het gezicht. Hij neemt de lezer mee op een cultuurhistorische reis: van antieke schoonheidsidealen tot de invloed van Instagram, en van achttiende-eeuwse gezichtslezers tot digitale emotieherkenning.

Tijd en Plaats

19.30-21.00 uur
Lipsiusgebouw, zaal 019
Cleveringaplaats 1, Leiden

Iedereen welkom! Gtis entree.


U kunt zich hierboven inschrijven.

Prof.dr. Janka Stoker, Hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering, Rijksuniversiteit Groningen
Prof.dr. Harry Garretsen, Hoogleraar Internationale Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen
Prof.mr. Carel Stolker, Emeritus hoogleraar privaatrecht, Universiteit Leiden


"Do not follow where the path may lead. Go instead where there is no path and leave a trail."

Een typische tegeltjesspreuk over leiderschap van de Amerikaanse filosoof Ralph Waldo Emerson. Oftewel, een goed leider verlaat het gebaande pad, kiest een eigen weg en laat broodkruimels vallen voor eventuele volgers. Daarmee legt Emerson de lat voor goed leiderschap wel hoog. Zeker vandaag de dag lijkt het niet eenvoudig een eigen weg te hakken door het oerwoud aan informatie. Er zijn dan ook legio voorbeelden van slecht leiderschap. Iedereen heeft wel een beeld bij de bullebakbaas of miskleunmanager. Toch zijn veel van ons wel eens getuige geweest van goed leiderschap. Wat maakt het nu verschil? In de duiding van leiderschapskwaliteiten worden vaak tot stereotypische dooddoener-deugden genoemd zoals daadkracht, durfal, dominantie of visionair. Maar wat kenmerkt goed leiderschap? En doet leiderschap er eigenlijk wel zoveel toe? Deze vragen staan centraal in het boek Goede leiders in onzekere tijden: Lessen voor organisaties en de politiek (Business Contact, 2022). De schrijvers Janka Stoker en Harry Garretsen zijn beiden hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en doen daar onderzoek naar hoe leiders en hun volgers, zowel in organisaties als in de politiek, omgaan met deze onzekere tijden en wat dit zegt over goed leiderschap.

De avond zal aanvangen met een voordracht door Janka Stoker en Harry Garretsen, gevolgd door een gesprek onder leiding van oud-rector magnificus Carel Stolker.

Tijd en plaats

19.30-21.00
Telders Auditorium
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden


Iedereen welkom! Gratis entree.

U kunt zich hierboven inschrijven.

Op deze avond zal boekhandel Kooyker aanwezig zijn en kunt u het boek eventueel aanschaffen. De prijs is: 22 euro en 99 cent

Deze website maakt gebruik van cookies.