Logo Universiteit Leiden.

nl en

UPDATE: Printen niet mogelijk

Vanwege een storing is het op dit moment niet mogelijk om te printen of pdf bestanden te maken. Om deze storing te verhelpen zijn wij afhankelijk van een Microsoft update. Wij zoeken momenteel naar een workaround.

Update 12-11-2021 13:30

Het koppelen van printers op een Windows werkplek is als gevolg van verscherpte securityinstellingen door Microsoft beperkt mogelijk. Het printen blijft gegarandeerd op de UFB Canon printer (LU-Card) omgeving. Voor de overige printers kunnen we op dit moment de correcte werking niet garanderen. Werkt u op een locatie waar geen UFB Canon printer aanwezig is dan verzoeken we u om contact op te nemen met de helpdesk.

Update: 18-8-2021 10:30

Zoals vorige week is aangekondigd staat sinds afgelopen vrijdag het printen vanaf de werkplekken weer open voor alle gebruikers. Dus gebruikers hoeven zich niet meer aan te melden om te kunnen printen.


Het Citrix printen staat momenteel nog uit, deze week is het patchen van deze servers afgerond en zal ook hier het printen worden aangezet.


Wat overblijft is het issue dat er geen nieuwe printer gekoppeld kunnen worden omdat de gebruikers onvoldoende rechten hebben om de printerdriver te installeren.
Dit is helaas onderdeel van de beveiliging van Microsoft, alleen een beheerder met volledige rechten kan een nieuwe printerdriver installeren op een werkplek.
Zodra er een veilige oplossing bekend is zal er weer een update komen.

Update 6-8-2021 10:00

Vandaag hebben we de eerste communicatie ontvangen over de patches die komende dinsdagavond beschikbaar komen. De hoop was dat deze communicatie ons voldoende richting zou geven om te kunnen inschatten of er de volgende week een oplossing komt voor het printer issue.

 

Helaas geeft deze communicatie nog onvoldoende richting om voor ons iets te kunnen inschatten. Pas op dinsdagavond hebben we meer gedetailleerde informatie. Aanstaande woensdag hopen we meer informatie te hebben

Update 22-7-2021 12:30

Er is nog geen zicht op een oplossing van Microsoft en wij realiseren ons dat het niet kunnen printen of het maken van pdf in sommige gevallen tot verstoringen gaat leiden. Voor gebruikers die dringend moeten kunnen printen vanaf een werkplek is nu de volgende optie mogelijk:

  • Gebruikers die op hun werkplek willen printen naar Lu-Card Multifunctionals kunnen dit aanvragen via de Helpdesk (8888).  
  • Op de werkplek wordt dan de optie om te printen aangezet. Het kan een uur duren voor deze aanpassing actief is.
  • De printserver voor de Lu-Card Multifunctionals staat dagelijks open van 07:00 – 18:00 uur, buiten deze uren is printen niet mogelijk.

We vragen u terughoudend met deze mogelijkheid om te gaan en alleen in urgente gevallen een verzoek tot  openzetten van de Lu-Card Multifunctionals printer. Het openzetten van het printen via een een werkplek is niet gebonden aan de gebruikers van de werkplek, dus iedereen die op die werkplek inlogt kan printen. 

Update 21-7-2021 16:45

Omdat wij afhankelijk zijn van een update vanuit Microsoft is probleem "P2107 0001" aangemaakt.
Wanneer wij een structurele oplossing aangeboden krijgen zal dit probleem afgesloten worden.

zie voor meer informatie https://www.universiteitleiden.nl/storingen/langlopende-problemen

Update 20-7-2021 12:30

Op dit moment wachten wij nog op een update vanuit Microsoft om het probleem rondom printing op te lossen.

We hopen snel op meer informatie van Microsoft.

Update 19-7-2021 12:00

Printen is nog steeds niet mogelijk via netwerk, Lu-Card of lokale  printers. Ook is het nog niet mogelijk om PDF's te creëren (met de print als pdf optie). Zodra er een oplossing van Microsoft is zullen we deze analyseren en implementeren.
Met Word kunnen wel pdf bestanden worden gemaakt en op veel Lu-Card printers is het mogelijk om vanaf USB stick te printen. 

Deze website maakt gebruik van cookies.