Kennis voor een breed publiek

Binnen de Universiteit Leiden is kennis overal. Deze is ook toegankelijk voor wie niet aan de Universiteit Leiden studeert of werkt.

Route van ontdekkingen

Maak kennis met de grootste ontdekkingen die Leiden rijk is. De Leiden Discoveries-app leidt u langs de belangrijkste wetenschappelijke ontdekkingen die door grote geleerden in Leiden zijn gedaan. Langs de route staan ook borden met een korte beschrijving van de ontdekking.  De tulp, supergeleiding, de grondwet, radiosterrenkunde: deze ontdekkingen en uitvindingen zijn ‘made in Leiden’. Waar en door wie? U ontdekt het met de app.

Leiden Discoveries

Studeren à la carte

Heeft u belangstelling voor een universitaire opleiding, maar wilt u niet meteen een hele studie volgen, kies dan één van de vele à la carte-cursussen die de Faculteit der Geesteswetenschappen aanbiedt. Het programma Studeren à la carte biedt u de mogelijkheid om cursussen te volgen op één of meerdere van de volgende gebieden:

• Geschiedenis & culturen
  • Kunstgeschiedenis, theater & film
  • Taal & literatuur
  • Wijsbegeerte & religie

Studeren à la carte

Studium Generale: lezingen

Studium Generale organiseert brede academische activiteiten, zoals lezingen, symposia, filmvertoningen en debatten om mensen meer inzicht te geven in de wetenschap. Ook wil Studium Generale de relatie tussen de wetenschap en de samenleving inzichtelijk maken en laten zien hoe deze elkaar beïnvloeden. Het programma is bedoeld voor studenten, medewerkers en andere geïnteresseerden.

Studium Generale

HOVO

HOVO (Hoger Onderwijs voor Ouderen) van de Universiteit Leiden biedt colleges op universitair niveau aan gericht op mensen van vijftig jaar en ouder. Er zijn collegereeksen op het gebied van de geesteswetenschappen, de sociale wetenschappen en de natuurwetenschappen. Zoals bij reguliere colleges wordt ook hier enige zelfstudie verwacht. De colleges zijn vaak overdag en deelnemers betalen per collegereeks.

HOVO

Massive Open Online Courses

Een nieuwe manier van college volgen die voor iedereen in eigen tijd en overal via internet beschikbaar is: Massive Open Online Courses (MOOCs). De colleges zijn gratis en behandelen uiteenlopende onderwerpen. Wie een financiële bijdrage doet krijgt aan het eind van de MOOC een certificaat.

MOOCs van de Universiteit Leiden

Talencentrum

Het Talencentrum biedt taalcursussen op verschillende niveaus aan, onder andere:

• taalcoaching
  • taaltraining op maat
  • acculturatiecursussen

Ook voor  vertalingen, tekstcorrecties en taalvragen kunt u bij het Talencenrum terecht.

Talencentrum

Promoties en oraties

Nieuwsgierig naar de bevindingen van promovendi en professoren? Houdt de agenda in de gaten voor de meest actuele oraties en promoties. Promoties zijn meestal vrij te bezoeken, maar voor oraties en afscheidscolleges moet u zich aanmelden via het aanmeldformulier. Deze kunt u vinden in de universitaire agenda.

Leiden University Press

Leiden University Press publiceert boeken en artikelen voor de internationale academische gemeenschap. De publicaties zijn relevant voor wetenschappers en professionals.

Leiden University Press