Onderzoeksproject

Hoe een stad zijn Joodse verleden herontdekt

Een lokale geschiedschrijving van de Harstenhoekweg in Scheveningen in 1942.

Looptijd
Wim Willems
Financiering
Centrum voor de Geschiedenis van Migranten Centrum voor de Geschiedenis van Migranten
Stichting Levi Lassen Stichting Levi Lassen
Gemeente Den Haag Gemeente Den Haag
Fonds 1818 Fonds 1818
VSB fonds VSB fonds

Als historici van de Universiteit Leiden (Faculteit Governance and Global Affairs) willen wij een inspirerende aanzet geven tot de lokale geschiedschrijving van Joodse Nederlanders. Omdat er in de eerste helft van de 20 e eeuw een grote concentratie van binnenlandse en buitenlandse Joden woonden in Scheveningen, richten wij ons op dat stadsdeel. We nemen één straat, de Harstenhoekweg in Scheveningen, op één moment in de tijd: 1942. Van daaruit ondernemen we een historische reis terug in de tijd.

We zoomen in op de persoonlijke lotgevallen van 66 families op 51 adressen, om van daaruit als vanzelf uit te komen bij de wereld in het groot: eerst in Scheveningen, dan Den Haag, Nederland en andere plekken van herkomst. Met in de verte de zionistische droom van het Beloofde Land. Het doel van ons project is dus drieledig: geschiedschrijving, het aanleggen van een collectie erfgoed, door het verzamelen van foto’s, documenten en verhalen en een buurtproject met geïnteresseerden in Scheveningen (een aantal buurtbewoners op en rond de Harstenhoekweg heeft al actief medewerking verleend).