Universiteit Leiden

nl en

Publicatie

Begrijpend lezen

Deze serie benadert begrijpend lezen vanuit een cognitief perspectief. We beschrijven hoe lezers tot begrip komen. Dat wil zeggen: hoe zij coherente mentale representaties opbouwen tijdens het lezen van tekst.

Auteur
Anne Helder, Paul van den Broek, Marloes van Moort, Liza van den Bosch en Amy de Bruïne
Datum
03 september 2020
Links
Lees de serie Begrijpend lezen

We gaan in deel 1 in op het belang van begrijpend lezen en op het belang van kennis over begrijpend leesprocessen voor docenten en we leggen uit wat we verstaan onder mentale representaties . Vervolgens beschrijven we in deel 2 de cognitieve processen die tot begrip leiden. Tot slot behandelen we in het derde deel de drie belangrijke factoren die zulke cognitieve processen beïnvloeden.

Deze drie delen vormen het hoofdstuk 'Begrijpend lezen vanuit een cognitief perspectief: hoe leerlingen coherente mentale representaties opbouwen tijdens het lezen van teksten' in het digitaal vakdidactisch Handboek Nederland

Lees de serie Begrijpend lezen ››

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.