Boek

Terrorism and Counterterrorism Studies: Comparing Theory and Practice

Professor Edwin Bakker, directeur van het Centrum voor Terrorisme & Contraterrorisme heeft zijn nieuwe boek getiteld 'Terrorism and Counterterrorism Studies: Comparing Theory and Practice' bij Leiden University Press uitgebracht.

Auteur
Prof. Edwin Bakker
15 juli 2015

Het boek is gebaseerd op de Massive Open Online Course (MOOC) Terrorism and Counterterrorism die Universiteit Leiden sinds september 2013 aanbiedt op het platform Coursera. De cursus heeft al meer dan 80,000 deelnemers uit meer dan 180 landen aangetrokken.

Terrorisme is misschien wel een van de centrale thema’s van onze tijd. In veel delen van de wereld vormt het een van de belangrijkste bedreigingen van de vrede, veiligheid en stabiliteit. Maar wat betekent dit precies? Wat is de aard van deze dreiging? En wat kan eraan gedaan worden of hoe kunnen we de impact van terrorisme beperken?

Dit zijn slechts een aantal vragen die in dit boek, bestaande uit drie delen, behandeld worden. Het eerste deel kijkt naar de essentie van terrorisme als instrument om bepaalde doelen te bereiken en de moeilijkheden die optreden bij het definiëren van de term. Het tweede deel geeft een overzicht van de huidige stand van zaken met betrekking tot (contra)terrorisme studies. De meest interessante producten van dit academische onderzoeksgebied worden onderzocht en vergeleken met empirisch materiaal met als doel ofwel het belang hiervan te benadrukken of te laten zien waarom het mythes zijn. Het laatste deel kijkt naar de implicaties en mogelijkheden voor het maken van beleid.

Video

Edwin Bakker legt in deze video uit hoe zijn nieuwe boek als handboek bij de online cursus of een andere academische cursus over terrorisme en contraterrorisme kan dienen. Voor degenen die al bekend zijn met de cursus of het onderwerp bevat dit boek veel extra informatie, nieuwe voorbeelden en literatuuraanbevelingen.

Google Hangout

Op maandag 29 juni om 20:00 zal Edwin Bakker een Google Hangout (live video chat) organiseren waarin hij en een aantal MOOC-studenten de laatste ontwikkelingen op het gebied van terrorisme zullen bespreken. Ook zal hij de winnaars bekendmaken van de boekcompetitie op Coursera.

De Google Hangout kan bekeken worden op Youtube en Google+.