Publicatie

Seksuele doding in Nederland: een voorlopig overzicht

Seksuele doding wordt breed uitgemeten in de media, en leidt vaak tot hevige maatschappelijke reacties. Toch vormt seksuele doding slechts drie tot vijf procent van het totaal aantal opgeloste dodingen, wat neerkomt op ongeveer vijf tot tien zaken per jaar. Hoewel sinds een aantal decennia op internationaal gebied wetenschappelijke aandacht aan dit onderwerp wordt besteed, is dergelijk onderzoek in Nederland zeer schaars. Zo is er tot op heden geen duidelijk wetenschappelijk overzicht van de aard en incidentie van seksuele doding in ons land.

Auteur
Dr. Marieke Liem en Emma Spangenberg
25 juli 2016
'Seksuele doding in Nederland: een voorlopig overzicht'

Emma Spangenberg en dr. Marieke Liem van de Institute of Security and Global Affairs (ISGA) van de Universiteit Leiden bieden een voorlopig wetenschappelijk overzicht van de aard en incidentie van seksuele doding in Nederland.

In totaal blijken 143 personen (meestal vrouwen) in de periode 1992 - 2004 slachtoffer te zijn geworden van seksuele doding. De daders waren meestal mannen tussen de 20 en 30 jaar en pleegde hun daden veelal uit boosheid, opwinding en seksuele bevrediging. Liem en Spangenberg concluderen dat seksuele dodingen meestal onopgelost blijven; dit komt voornamelijk door een gebrek aan een eenduidig registratiesysteem.