Publicatie

Doding gevolgd door zelfdoding in Nederland

Doding gevolgd door zelfdoding is een incident waarin een dader één of meerdere slachtoffers maakt, alvorens de hand aan zichzelf te slaan. Verschillende media hebben geopperd dat doding-zelfdoding een relatief nieuw fenomeen is, dat steeds vaker voorkomt. Aangezien deze zaken vaak uitgebreid worden gerapporteerd in de media, zou dit tot imitatiegedrag kunnen leiden – men zou zich kunnen herkennen in de dader en in diens problematiek en zou de doding-zelfdoding als voorbeeld kunnen nemen. Het is tot nu toe onbekend in hoeverre de aard en incidentie van doding gevolgd door zelfdoding is toe te schrijven aan een mogelijk copycat-effect.

Auteur
Dr. Marieke Liem en Natascha van Keeken
25 juli 2016
'Doding gevolgd door zelfdoding in Nederland'

Het artikel 'Doding gevolgd door zelfdoding in Nederland' biedt een overzicht van doding-zelfdoding incidenten in Nederland in de afgelopen decennia. Dr. Marieke Liem van de Institute of Security and Global Affairs (ISGA) van de Universiteit Leiden en Natascha van Keeken brengen tevens in beeld of er ook daadwerkelijk sprake is van een copycat-effect onder dit type doding.