Universiteit Leiden

nl en

Digitalisering, Data en Governance (BSc)

Onderwijsvormen

Het academisch jaar heeft 2 semesters van elk 2 blokken. Per week heb je gemiddeld 13 ‘contacturen’, oftewel fysieke college-uren. Tijdens de contacturen volg je hoor- en werkcolleges. De overige tijd heb je hard nodig om te studeren. Zelfstandig of samen met medestudenten bereid je werkgroepen, colleges of practica voor. Je gaat erop uit voor onderzoek, interviewt professionals uit het werkveld of neemt deel aan een simulatie.

De bacheloropleiding is kleinschalig en persoonlijk; je wordt intensief begeleid door een vaste docenttutor en studentmentor tijdens het eerste jaar. Wij dagen je met vernieuwend onderwijs uit om academische en professionele vaardigheden ‘spelenderwijs’ aan te leren. Sommige blokken worden afgesloten met een traditioneel tentamen, maar het kan ook een groepsopdracht zijn of een individuele, creatieve opdracht. Een vlog of podcast bijvoorbeeld. Meteen in het eerste jaar bestudeer je actuele kwesties en ontrafelt ze op interactieve wijze in groepsverband.

Je gaat dieper in met kennis over de invoeren van data analyses en informatica in de publieke sector en leer je basale programeer-vaardigheden. Hierdoor leer je de taal van algoritmes en digitale systemen kennen. Dankzij deze vaardigheden kan je de uitdagingen van digitaal beleid beter verstaan en dit gebruiken tijdens je studie, maar ook later in jouw werk. Je versterkt je presentatievaardigheden, gaat debatteren en je doet mee aan simulaties. Natuurlijk komt er klassiek papierwerk aan te pas. Maar we zoeken altijd naar aansluiting met de moderne werkpraktijk. Hoe kan beleid verbeterd worden met de nieuwste inzichten uit de digitale wereld?

Je gebruikt jouw unieke kennis van de digitale wereld om nieuwe manieren te ontwikkelen waardoor het openbaar bestuur beter functioneert. Ontwerp nieuwe digitale alternatieven voor bestaande overheidsdiensten, ontwikkel tools voor digitale democratische besluitvorming en discussieer over de ethische implicaties van de laatste digitale ontwikkelingen.

Onderwijsvormen

In hoorcolleges presenteren gedreven docenten de leerstof en leggen verbindingen met de actualiteit en (hun eigen) wetenschappelijk onderzoek. De colleges zijn interactief en vragen actieve participatie. Per blok wordt er een aantal gastcolleges gehouden door mensen uit de praktijk.

Werkcolleges volg je met ongeveer 20 tot 25 studenten. De docent gaat dieper in op de stof van het hoorcollege. Je levert een actieve bijdrage door standpunten in te nemen, te discussiëren, te onderhandelen en presentaties te geven. Zo train je vanzelf je academische vaardigheden. Met andere studenten werk je aan onderzoeksopdrachten.

Studiebegeleiding

De bacheloropleiding is kleinschalig en persoonlijk. Zo volg je werkgroepen met niet meer dan vijfentwintig studenten. Daarnaast krijg je in het kader van het mentoraat een jaar lang intensieve begeleiding van een studentmentor en docenttutor. Tijdens wekelijkse bijeenkomsten in het eerste semester wordt je wegwijs gemaakt binnen de universiteit en leer je academische vaardigheden aan. Daarnaast leer je elkaar ook beter kennen via de sociale activiteiten, die vaak een link hebben met het studieprogramma of Den Haag/ Leiden. Voor praktische vragen kan je altijd terecht bij je studentmentor en de docenttutor kan je verder adviseren over studie-inhoudelijke zaken. Kortom, het mentoraat geeft je een goede start en landing binnen zowel het studieprogramma als de universiteit! Ervaren studieadviseurs helpen bij studie- of persoonlijke omstandigheden. In het tweede en derde jaar krijg je begeleiding bij het opstellen van je studieplan.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie.