Nieuws
-
Hoe leren álle leerlingen goed een vreemde taal spreken? 13 november 2020
Hoe kun je in reguliere grote klassen feedback afstemmen op de individuele leerling en welke ‘gedifferentieerde support’ in de vorm van uitleg en oefe...
-
'Het enige schoolvak waar ruimte is om te praten over de dingen die er echt toe doen' 18 augustus 2020
Godsdienst/Levensbeschouwing is een mooi en lastig vak. De status ervan is laag, de voorkennis van de leerlingen gering en hun motivatie soms ver te z...
-
‘Trigger warning: hier wordt literatuur gelezen!’ 04 februari 2020
Op de Good Practice Day Talen, de nascholingsdag Moderne Vreemde Talen/Nederlands, georganiseerd door het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding...
-
Nascholingsdag filosofie: ‘Het goede leven en de vrije markt’ 25 november 2019
Op 15 november 2019 vond de nascholingsdag filosofie van het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing (ICLON)...
-
'Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen?' 24 mei 2019
Iedereen is het erover eens dat onderwijs leerlingen moet voorbereiden op de toekomst, maar er bestaan verschillende meningen over hoe dit moet gebeur...
-
Adaptief begeleiden van beginnende leraren 29 oktober 2018
In zijn proefschrift onderzoekt Gisbert van Ginkel (promovendus bij het ICLON) welke kennis begeleiders van beginnende leraren hebben over adaptief be...
-
Hoe behoud je oudere leraren voor het voortgezet onderwijs? 15 september 2017
Ontevreden oudere leraren stoppen regelmatig met lesgeven voordat zij de pensioenleeftijd hebben bereikt. In haar proefschrift pleit promovenda Ietje ...
-
Denkgereedschap voor het moeras 13 juni 2017
Fred Janssen vraagt zich af hoe je leerlingen en studenten kunt leren om grip te krijgen op complexe ‘moerassituaties’. Hij vertelt erover ter gelegen...
-
Wat gaat er goed in het onderwijs? 11 oktober 2016
Op 4 oktober 2016 organiseerde het ICLON van de Universiteit Leiden De nacht van de leraar, een avond waarop het beroep van leraar centraal stond en ...