Nieuws
-
‘Studenten noemen mijn colleges een emotionele achtbaan’ 17 april 2019
Dankzij zijn college ‘Who made my clothes?’ onderzoeken duizenden (MOOC-)studenten waar hun kleding vandaan komt. Hoe krijgt de Britse geograaf Ian Co...
-
Wat hebben docenten nodig bij onderwijsvernieuwing? 11 januari 2019
Bij onderwijsvernieuwing wordt vaak nascholing ingezet, maar die is niet altijd effectief. In haar promotietraject onderzocht Nienke Wieringa (ICLON) ...
-
Nieuwe inzichten ondersteunen leraren én leerlingen 27 november 2018
Goed onderwijs is de basis van een eerlijke en duurzame maatschappij. Om het onderwijs op hoog niveau te houden hebben zowel docenten als leerlingen n...
-
Adaptief begeleiden van beginnende leraren 29 oktober 2018
In zijn proefschrift onderzoekt Gisbert van Ginkel (promovendus bij het ICLON) welke kennis begeleiders van beginnende leraren hebben over adaptief be...
-
Nieuwe Teachers’ Academy fellow ontwikkelt app voor studentevaluaties 01 oktober 2018
Studentevaluaties van onderwijs zijn essentieel voor het borgen van de kwaliteit van het universitaire onderwijs. Daarom start Roeland van der Rijst (...
-
Het effect van peer feedback op wetenschappelijk schrijven 24 augustus 2018
Feedback van medestudenten op schrijfwerk is net zo leerzaam als die van docenten. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek van Bart Huisman (IC...
-
Interculturele training in Vietnam 20 augustus 2018
In Vietnam is de aanwezigheid van buitenlandse bedrijven, en daarmee buitenlandse culturen, toegenomen. Daarom hebben studenten er behoefte aan om mee...
-
Wetenschappelijk talent in de dop 19 juni 2018
Gezellig druk was het bij de grote collegezaal van het Gorlaeus. Al voor het derde jaar achtereen kwamen leerlingen van basisscholen naar de Universit...
-
Tussentijdse toets bevordert studieprestaties – ongeacht toetsvorm 04 juni 2018
Tussentijds toetsen bevordert de studieprestaties. Daarbij maakt het niet uit hoe zo’n tussentijdse toets eruit ziet, ontdekte promovendus Indira Day....
-
Meer aandacht voor onderzoek in het medisch onderwijs 07 mei 2018
Van artsen wordt verwacht dat ze recente inzichten uit onderzoek toepassen om de zorg voor patiënten te verbeteren. Dit is een van de redenen om onder...
-
Differentiatie in de praktijk van het onderwijs 04 mei 2018
Veel docenten in het voortgezet onderwijs houden rekening met verschillen tussen leerlingen. Uit het promotieonderzoek van Saskia Stollman (ICLON) bli...
-
Skateboarden bij natuurkunde: onderzoek naar interesses van jongeren 03 april 2018
Jongeren hebben vaak veel en uiteenlopende interesses. In een drietal projecten bij het ICLON van de Universiteit Leiden kijken onderzoekers naar welk...
-
Chinese en Nederlandse leraren Engels staan verschillend tegenover Engelstalige culturen 17 november 2017
Leraren Engels in China en Nederland hebben verschillende beelden en verwachtingen van zichzelf in relatie tot de Engelse en Amerikaanse cultuur. Dit ...
-
Interesse: een complex begrip in het onderwijs 28 september 2017
Leren gaat het makkelijkst vanuit interesse. Maar die interesse is vaak meervoudig, en waaiert diverse kanten uit, stelt Sanne Akkerman, hoogleraar On...
-
Hoe behoud je oudere leraren voor het voortgezet onderwijs? 15 september 2017
Ontevreden oudere leraren stoppen regelmatig met lesgeven voordat zij de pensioenleeftijd hebben bereikt. In haar proefschrift pleit promovenda Ietje ...