Nieuws
-
Wij maken dingen, maar de dingen maken ons ook 21 februari 2023
Op de ICLON-nascholingsdag Filosofie gingen experts en docenten met elkaar in gesprek over de vraag naar de mens in relatie tot techniek en wetenschap.
-
Hoe leren docenten tijdens stages in het bedrijfsleven? 13 februari 2023
Na Zhou (PhD bij het ICLON) onderzocht hoe docenten in het beroepsonderwijs leren tijdens stages in het bedrijfslven en hoe ze deze kennis toepassen o...
-
‘Leerlingen kunnen zelf professor worden!’ 10 februari 2023
Voor de vijfde keer kregen kinderen van diverse basisscholen in Leiden en omgeving les van een professor in hun eigen klas ter ere van de dies natalis...
-
Lustrum voor “Meet the professor”: Hoe is het om les te geven op een basisschool? 09 februari 2023
Voor het vijfde jaar op rij gaven Leidse professoren op de dies natalis les op basisscholen bij “Meet the professor”. Ruurd Halbertsma en Ingrid Tieke...
-
‘Je mag wél discrimineren’: burgerschapsonderwijs is complex 09 december 2022
Hoe kunnen we burgerschapsonderwijs op school vormgeven? Op de ICLON-nascholingsdag Burgerschap 2022 kwamen verschillende perspectieven op burgerschap...
-
Afgestudeerden tweejarige educatieve master kunnen brug slaan tussen scholen en wetenschap 02 december 2022
Op 1 december 2022 ontvingen de eerste studenten van de nieuwe tweejarige Educatieve master talen hun diploma. Wij vroegen een docent en een student n...
-
'Durf te staan voor je woorden': Rembrandtcollege wint juryprijs Max Havelaar Toesprakentoernooi 30 november 2022
Net zo vurig spreken als Multatuli van het bekende boek ‘Max Havelaar’. Dat was op 26 november 2022 de uitdaging voor zo’n honderd scholieren en hun d...
-
Hoe overleefden jongeren de coronapandemie? 30 november 2022
Verreweg de meeste jongeren zijn veerkrachtig blijkt uit onderzoek naar stress, depressie en angst onder jongeren en het effect van de coronamaatregel...
-
Citizen science op de basisschool 25 november 2022
Op woensdag 9 november vond het landelijke citizen science project ‘Alle Scholen Verzamelen’ plaats. In dit project van de nationale Wetenschapsknoopp...
-
Democratisch onderwijs op Vietnamese scholen 11 november 2022
Tinh Le (Phd bij het ICLON) deed onderzoek naar de invloed van de confucianistische cultuur en socialistische overtuigingen op de opvattingen van dive...
-
Perspectieven, interesses, leerprogressies: onderwijsonderzoek bij het ICLON 21 oktober 2022
In het wetenschappelijk onderzoek van het ICLON komen diverse aspecten van onderwijs aan bod. De onderzoekers zijn altijd geïnteresseerd in de vraag: ...
-
‘Het verleden is lang niet zo omstreden geweest als nu’ 11 oktober 2022
Omstreden monumenten en ander erfgoed, protesten in Nederland in de vorige eeuw, discussies over de canon, Verlichting, slavernij, islam en centrale e...
-
Meer begrip door in gesprek te gaan: de invloed van peer-educators op denken over LHBT-leeftijdgenoten 09 september 2022
Door de inzet van peer-educators krijgen leerlingen meer kennis en bewustzijn over, en soms ook een positievere houding tegenover over LHBT-leeftijdge...
-
Summerschool Junior laat kinderen kennismaken met wetenschap 25 augustus 2022
Geen middelbareschooldiploma maar toch les op een echte universiteit? Die kans kregen 30 basisschoolkinderen uit groep 6, 7 en 8 via de Leidse Summers...
-
‘Onderwijsonderzoek kan het hoger onderwijs echt verbeteren’ 15 augustus 2022
De nieuwe hoogleraar onderwijswetenschappen bij het ICLON, Roeland van der Rijst, wil zich ervoor inzetten dat de uitkomsten van onderzoek naar hoger ...