Nieuws
-
Lief, slim en ijverig: het schoolrapport is niet vrij van vooroordelen 16 november 2023
Witte meisjes krijgen significant meer positieve opmerkingen van hun meester of juf op hun basisschoolrapport, dan witte jongens en kinderen met een m...
-
Podcast: Liza van den Bosch over leren lezen in de thuistaal 22 september 2023
In veel gezinnen worden meerdere talen gesproken en ouders willen vaak dat hun kinderen ook in die aangeboden talen leren lezen. Maar hoe doe je dat? ...
-
Podcast: Hoe keren we de daling in leesvaardigheid om? 19 juni 2023
Deze podcast gaat over begrijpend lezen. Tjip de Jong spreekt met Paul van den Broek, Christine Espin en Anne Helder over wat we kunnen doen om de dal...
-
Verveelde of bange kinderen? Gedrag leraar maakt veel verschil 17 januari 2023
Lerarenopleidingen zouden docenten nog meer moeten voorbereiden op hun pedagogische taak, zo bepleit hoogleraar Onderwijswetenschappen Tim Mainhard in...
-
Wat je leest versus wat je weet 01 maart 2022
Het onderzoek van Marloes van Moort richt zich op validatieprocessen in de context van begrijpend lezen. De resultaten laten zien dat lezers tijdens h...
-
‘Laat leerlingen actief met teksten omgaan om hun leesbegrip te verbeteren’ 03 februari 2022
De leesvaardigheid van Nederlandse jongeren daalt al jaren. De voornaamste oorzaak voor die afname is dat veel leerlingen moeite hebben met verdiepend...
-
Rekenprestaties groep 8 afgelopen jaren júíst licht gestegen 07 mei 2021
De rekenprestaties van leerlingen uit groep 8 zijn de afgelopen jaren licht gestegen. Dat laten de resultaten van Peil.rekenen-wiskunde zien, een groo...
-
Zo help je zwakke begrijpend lezers 23 november 2020
Kinderen met een achterstand op begrijpend lezen hebben het moeilijk bij alle schoolvakken en bij het functioneren in de maatschappij. Astrid Kraal, s...
-
Jennifer van der Enden wint UNIPA-scriptieprijs 29 september 2020
Met haar scriptie ‘Geef kleur aan het lezen’ wint Jennifer van der Enden de jaarlijkse scriptieprijs van het landelijk netwerk Universitaire Pabo’s Ne...
-
Comenius Senior Fellow voor onderwijsvernieuwer Suzanne Mol 12 mei 2020
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven heeft de aanvraag 'Effectief onderwijs voor alle studenten' van Suzanne Mol gehon...
-
Zwakke en goede begrijpend lezers: verschillen en overeenkomsten 24 april 2020
Uit het PISA-onderzoek van 2019 bleek dat het leesniveau van een kwart van de 15-jarigen in Nederland onvoldoende is. Ze hebben moeite om schoolboekte...
-
Paul van den Broek ontvangt Oswald Külpe-prijs 15 november 2019
Paul van de Broek heeft de prestigieuze Oswald-Külpe-prijs gekregen vanwege zijn invloedrijke onderzoek naar tekstbegrip en lezen in de afgelopen 35 j...
-
Vakantie! Maar niet voor schooldirecteuren 10 juli 2019
Menig schooldirecteur moet deze zomer de gaten in het team nog zien te vullen. Pedagogisch onderzoeker Kim Stroet, die onderzoekt hoe je leerlingen ku...
-
Pedagogiekstudent Quirine Simons wint ook NVO Scriptieprijs 26 april 2019
De landelijke scriptieprijs 2018 van de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) is gewonnen door Quirine Simons, student Pedag...
-
Quirine Simons wint ook facultaire Master Scriptieprijs 11 januari 2019
Quirine Simons kreeg de Master Scriptieprijs uitgereikt voor haar masterscriptie Onderwijswetenschappen ‘Neural correlates of validation during readin...