Nieuws
-
Nieuwe Teachers’ Academy fellow ontwikkelt app voor studentevaluaties 01 oktober 2018
Studentevaluaties van onderwijs zijn essentieel voor het borgen van de kwaliteit van het universitaire onderwijs. Daarom start Roeland van der Rijst (...
-
Het effect van peer feedback op wetenschappelijk schrijven 24 augustus 2018
Feedback van medestudenten op schrijfwerk is net zo leerzaam als die van docenten. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek van Bart Huisman (IC...
-
Studenten coachen leerlingen bij onderzoek 21 augustus 2018
De scholen gaan weer beginnen en voor de leerlingen uit 6 vwo staat niet alleen het eindexamen op het programma, maar ook het profielwerkstuk. Student...
-
Interculturele training in Vietnam 20 augustus 2018
In Vietnam is de aanwezigheid van buitenlandse bedrijven, en daarmee buitenlandse culturen, toegenomen. Daarom hebben studenten er behoefte aan om mee...
-
Samenwerken in een nieuw onderwijsnetwerk, hoe nu verder? 10 juli 2018
Dankzij steun van de Gemeente Leiden en de grote inzet en samenwerking van de Universiteit Leiden met de TU Delft, Hogeschool Leiden en Da Vinci Colle...
-
Voortgezet en hoger onderwijs werken samen aan professionalisering docenten 26 juni 2018
Professionelere docenten voor alle schoolvakken en een betere aansluiting tussen het voortgezet en het hoger onderwijs. Dat is het doel van het nieuw...
-
Wetenschappelijk talent in de dop 19 juni 2018
Gezellig druk was het bij de grote collegezaal van het Gorlaeus. Al voor het derde jaar achtereen kwamen leerlingen van basisscholen naar de Universit...
-
Winnaars Wetenschapscongres 2018 18 juni 2018
Anne Grooten, Kiki Kuiphuis en Tycho Melles hebben maandag 11 juni met hun profielwerkstukpresentaties het 'Wetenschapscongres voor vwo' gewonnen.
-
Tussentijdse toets bevordert studieprestaties – ongeacht toetsvorm 04 juni 2018
Tussentijds toetsen bevordert de studieprestaties. Daarbij maakt het niet uit hoe zo’n tussentijdse toets eruit ziet, ontdekte promovendus Indira Day....
-
Studenten terug de schoolbanken in met Haags Mentorprogramma 04 juni 2018
Een groep Leidse studenten mag wekelijks weer even terug de schoolbanken in. Op het Johan de Witt-college nemen ze deel aan het Haags Mentorprogramma,...
-
Onderzoekend leren door Indonesische basisschooldocenten 18 mei 2018
Veertien leerkrachten uit Indonesië bezochten Nederland nadat ze een prijs gewonnen hadden als excellente leerkracht. Het ICLON van de Universiteit Le...
-
Meer aandacht voor onderzoek in het medisch onderwijs 07 mei 2018
Van artsen wordt verwacht dat ze recente inzichten uit onderzoek toepassen om de zorg voor patiënten te verbeteren. Dit is een van de redenen om onder...
-
Differentiatie in de praktijk van het onderwijs 04 mei 2018
Veel docenten in het voortgezet onderwijs houden rekening met verschillen tussen leerlingen. Uit het promotieonderzoek van Saskia Stollman (ICLON) bli...
-
Skateboarden bij natuurkunde: onderzoek naar interesses van jongeren 03 april 2018
Jongeren hebben vaak veel en uiteenlopende interesses. In een drietal projecten bij het ICLON van de Universiteit Leiden kijken onderzoekers naar welk...
-
Leerlingen van de middelbare school coachen 09 februari 2018
Leren van en met elkaar. Het Haags Mentorprogramma ging op 7 februari 2018 van start en koppelt studenten van de Universiteit Leiden en De Haagse Hoge...