Het kabinet overweegt dwang via wetgeving richting provincies in de stikstofaanpak

Nu zegt het kabinet nog bezwerend dat alle provincies „gemotiveerd” meewerken aan de gevoelige stikstofaanpak. Maar er zijn grote zorgen dat het politieke landschap er na de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart heel anders uitziet.

Nieuwe wetgeving

Naast de BoerBurgerBeweging, zijn ook provinciale afdelingen van coalitiepartijen VVD en CDA uiterst kritisch over de stikstofaanpak. Om die reden zint het kabinet op nieuwe wetgeving om weigerachtige provincies te dwingen de stikstofaanpak uit te voeren – als zo’n wet door de nieuwe Eerste Kamer komt.
Nieuwe stikstofwetgeving om provincies tot bepaalde maatregelen te dwingen, zou Rogier Kegge, universitair docent algemeen bestuursrecht en omgevingsrecht in Leiden daarom niets verbazen. „Als het politieke landschap verandert en provincies gaan op de rem staan, dan zul je zien dat het Rijk inderdaad gaat kijken naar meer instrumenten om door te pakken.”

Bestuurlijke bazooka

De Wet natuurbescherming biedt het Rijk nu geen middelen om een stikstofaanpak in provincies af te dwingen. Wel kan het Rijk ingrijpen op basis van de Provinciewet bij grove taakverwaarlozing: het Rijk zou dan de stikstofaanpak overnemen op kosten van de provincie. Kegge: „Dat is een bestuurlijke bazooka. Dan moet je het heel bont maken als provincie, en bijvoorbeeld überhaupt geen gebiedsplan voor stikstof vaststellen.
Er zal eerder slepende discussie kunnen ontstaan over hóé provincies te werk willen gaan, zegt Kegge. „Er moet uiteindelijk een reëel gebiedsplan liggen. Maar wat is reëel? De BoerBurgerBeweging zal misschien zeggen: wij willen meer technische innovatie. En de linksere, groenere partijen: je moet de veestapel toch een keer aanpakken.”

Zo kan het stikstofdebat in de Tweede Kamer zich na de verkiezingen weer herhalen in de provincies.

Lees het volledige NRC-artikel