Waarom Ayham Al S., de veiligheids-emir van IS, toch een verblijfsvergunning kreeg

Ayham Al S., werd al in 2018 in openbare bronnen genoemd als leidinggevende bij de veiligheidsdienst van IS. Hoe kan het dat hij toch een verblijfsvergunning kreeg? Jelle van Buuren, verbonden aan het Institute of Security and Global Affairs, typeert de IS-veiligheidsdienst in de Volkskrant.

Op de internationale nieuwssite Al Araby zijn artikelen uit april 2018 te vinden waarin de nu 37-jarige Ayham Al S. met zijn volledige naam wordt genoemd als ‘emir van de veiligheidsdienst’ van Islamitische Staat (IS), in het zuiden van Damascus. De vraag is waarom de openbaar beschikbare informatie geen consequenties had toen Ayham Al S. in 2019 als vluchteling bescherming vroeg in Nederland.

De vrees wordt mede ingegeven door het vermoeden dat Al S. een leidinggevende positie had binnen de beruchte veiligheids- en inlichtingendienst van IS. Het is volgens terrorismedeskundige Jelle van Buuren van de Universiteit Leiden moeilijk om op individueel niveau te zeggen wat zo’n functie precies behelst, maar hij typeert de IS-veiligheidsdienst als een ‘bikkelhard repressief apparaat, dat zowel aanslagen in het buitenland coördineerde als binnenlands zware repressie uitoefende’.

Lees het hele artikel op de website van de Volkskrant