Bart Custers in Trouw over frauderegisters bij verzekeraars

Verzekeraars registeren steeds meer mensen als fraudeur. In beginsel een goed plan om fraude aan te pakken, maar er komen steeds meer mensen op de fraudelijst, soms ook onterecht, zo blijkt uit onderzoek. Daarom is het tijd voor betere waarborgen, schrijft Bart Custers, hoogleraar Law & Data Science bij eLaw - Centrum voor Recht en Digitale Technologie, op 31 januari 2023 in dagblad Trouw.

Bart Custers

Als een verzekeringsmaatschappij ontdekt dat iemand heeft gefraudeerd, wordt de fraudeur geregistreerd bij het Verbond van Verzekeraars. Daar wordt sinds 2018 een centrale lijst bijgehouden, om te voorkomen dat een fraudeur bij de volgende verzekeraar opnieuw kan frauderen. Mensen op de fraudelijst raken meestal hun verzekering kwijt. Het register is immers bedoeld om te voorkomen dat een fraudeur gewoon doorgaat met frauderen bij een volgende verzekeraar. Zonder verzekering kan iemand met hoge kosten worden geconfronteerd in geval van schade. Maar het kan ook verder doorwerken: iemand die zijn autoverzekering kwijtraakt, mag niet doorrijden met een onverzekerde auto.

Eigen schuld, dikke bult, dan moet je maar niet frauderen, is de redenering. Er zijn echter twee problemen met dit systeem. Ten eerste bepalen de verzekeraars wat iemands straf is en ten tweede bepalen verzekeraars wie er op de lijst komt, soms zonder deugdelijk bewijs. In zijn artikel gaat Custers, expert op het terrein van risicoprofilering en fraudebestrijding, verder in op deze problemen en stelt vier maatregelen voor die de fraudebestrijding niet zullen schaden, maar burgers wel beter zullen beschermen.