‘Even keek iedereen in Leiden naar boven’

Anderhalf uur lang ging alle stadsverlichting uit om met zo weinig mogelijk lichtvervuiling de sterrenhemel te bekijken. Universitair docent Sterrenkunde Frans Snik blikt in de Volkskrant terug naar het event ‘Seeing Stars Leiden’.

Honderden Leidenaren gingen zondagavond tussen 22.00 en 23:30 uur de deur uit om naar de sterren en planeten te kijken. Dankzij de vele telescopen in de stad, konden bezoekers onder meer Jupiter en drie van zijn manen zien.

Helaas waren er toch wat wolken aan de hemel, maar dat bedierf de pret zeker niet, aldus Snik. ‘Qua sterrenkijken was het misschien niet de beste avond, maar het was een tof sociaal experiment. De drukte, gezelligheid en saamhorigheid waren het succes. Even keek iedereen in Leiden naar boven.’

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van de Volkskrant (€).