Kabinet neemt regie van gemeenten over in opvang asielzoekers

Het tekort aan opvangplekken is zo groot geworden, dat het kabinet deze week besloot zélf de regie te nemen in het aanwijzen van opvangplekken. Dat het kabinet deze maatregel neemt, is bijzonder. Vooralsnog liet het kabinet de regie wel aan gemeenten. Maar het tekort loopt alleen maar op en is nauwelijks houdbaar.

Gemeenten die weigeren asielzoekers op te vangen omdat hun bestemmingsplan de toewijzing van opvanglocaties niet toestaat, kunnen nu alsnog door het kabinet gedwongen worden. Dat kan via een ‘omgevingsvergunning’ die het Rijk verleent en waarmee een bestemmingsplan omzeild kan worden.

Een goed idee, vindt Peter Rodrigues, hoogleraar Asielrecht aan de Universiteit Leiden. „De Europese opvangrichtlijnen komen in het gedrang. Het kabinet heeft het tekort inmiddels benoemd als nationale crisis. Dan moet je alle instrumenten inzetten. Deze regel geeft gemeenten de mogelijkheid om lokale bezwaren voor het nationale belang te negeren. Dit betekent niet dat het Rijk gemeenten die weinig bijdragen rücksichtslos zal dwingen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is echter niet blij met de nieuwe maatregel.

„Het kabinet is zelf verantwoordelijk voor deze crisis”, zegt Rodrigues in het NRC. „Toen zich minder asielzoekers meldden, verdwenen opvangcentra. Zo ontstaan tekorten als er meer asielaanvragen zijn. Het kabinet zou een buffer moeten aanhouden.”