‘Planeetvorming rondom dubbelsterren een stuk gewelddadiger dan gedacht’

De helft van alle sterren van het formaat van de zon, is onderdeel van een dubbelstersysteem. Dat betekent dat er twee bollen in het midden zijn in plaats van één. Dat maakt de zwaartekracht in dergelijke stelsels een stuk ingewikkelder. Hoogleraar Observationele Astrofysica Ignas Snellen bespreekt in Kijk Magazine de resultaten van zijn Kopenhaagse collega’s.

Astronomen aan de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of het ontstaan van planeten er bij dubbelsterren anders uitziet. Het team bekeek een dubbelstersysteem genaamd NGC 1333-IRAS2A. Aan de hand van observaties met ALMA, een radiotelescoop die uit 66 afzonderlijke schotelantennes bestaat, maakten de onderzoekers een model dat de bewegingen van de sterren en schijf kan voorspellen.

Daaruit blijkt onder meer dat de planeetvorming rondom dubbelsterren een stuk gewelddadiger verloopt dan gedacht. ‘Het is een mooi stukje werk,’ zegt Snellen. ‘Als je kijkt naar hoe de sterren elkaar beïnvloeden, dan moet dat ook wel gevolgen hebben voor de zich vormende planeten.’

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van Kijk Magazine.