Pieter Slaman bij Radio 1 over 100 jaar onderwijs

Pieter Slaman, onderwijs- en beleidshistoricus, was vorige week te beluisteren in 'Met het oog op morgen' op Radio 1. Het bestuderen van 100 jaar onderwijs gaf hem inzichten waarmee hij nu kon spreken over het nieuwe masterplan voor het basis en middelbaar onderwijs en het verbeteren van basisvaardigheden zoals rekenen en lezen.

'Kijk de metingen van het PISA die al 20 jaar teruglopende onderwijsresultaten zien, die meten gewoon heel hard op reken- en taalprestaties. Als we met elkaar zeggen, dat vinden we belangrijk, dan moeten we daar ook op in gaan zetten.'

Beluister de hele aflevering hier

Pieter Slaman is historicus met een bijzondere belangstelling voor overheidsbeleid, onderwijs en wetenschap. Momenteel werkt hij aan twee boeken over de naoorlogse geschiedenis van de Leidse universiteit. Eerder schreef hij met anderen ‘In de regel vrij. 100 jaar politiek rond onderwijs, cultuur en wetenschap’ bij de gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Ministerie van OCW (2018), en ‘Kansen in het Koninkrijk. Studiebeurzen 1815-2015’ (2016). Zijn proefschrift, ‘Staat van de student’, behandelt twee eeuwen overheidsbeleid op het gebied van studiefinanciering (2015).