Rogier Kegge over bestemmingsplannen en bestrijden van de wooncrisis

Minister De Jonge van Ruimtelijke Ordening heeft een volle gereedschapskist om aanwijzing van bouwlocaties bij gemeenten af te dwingen. Na vier jaar Ollongren dreigt nu ook De Jonge te verzanden in overlegrondes en nieuw beleid. Dit terwijl hij nu al beschikt over alle vereiste instrumenten om gemeenten tot woningbouw te dwingen, zeggen bestuursjuristen

Dat Ollongren als nu De Jonge aarzelen hun bevoegdheden te gebruiken wijt o.a. Rogier Kegge universitair docent Staats- en bestuursrecht Universiteit Leiden, aan aan de 'beleidsfilosofie decentraal, tenzij' dat het Rijk alleen in uiterste noodzaak bij lagere overheden ingrijpt. Die terughoudendheid wordt met name door liberalen sterk beleden. Het CDA is wat eerder geneigd tot ingrijpen, sociaaldemocraten nog eerder."
De Jonge heeft nu al alle wapens in de kast. ,,Het ligt niet aan het instrumentarium, maar aan de rol die mensen nemen. Op het ministerie zitten ze al tien jaar met verbazing te kijken hoe het gaat in het land.” Kegge denkt dat die houding daar een beetje ingebakken is. ,,De taakopvatting is plannen en beleid maken, niet zelf met de voeten in de klei gaan staan. Alleen ga je daar deze wooncrisis niet mee bestrijden."
Kegge stelt dat De Jonge er met alleen zijn woon- en bouwagenda niet gaat komen. ,,Dat is heel zacht beleid. Als je alleen opschrijft dat er 100.000 woningen moeten komen, gaan de gemeenten Amersfoort en Zaandam, om er maar wat te noemen, niet per se meer woningen bouwen."

Lees het volledige artikel in De Telegraaf