Geerten Boogaard over de ‘paspoortfiles’ bij de gemeenten

De gemeentelijke dienstverlening laat momenteel zwaar te wensen over: mensen wachten soms maanden op hun paspoort. Soms schikt het pas over vier of zes weken. Of over een kleine drie maanden, in het geval van Den Haag. Hoe komt dat, en hoe kan het beter?

Paspoorten en ID’s zijn bij uitstek documenten die gebonden zijn aan allerlei regels en voorwaarden. ,,Je kunt moeilijk zeggen: we huren een stel uitzendkrachten in en laten hen even een paspoort in elkaar zetten”, zegt Geerten Boogaard, hoogleraar decentrale overheden aan de Universiteit Leiden hierover in het Algemeen Dagblad.
Door de krapte op de arbeidsmarkt heeft zo ongeveer elk bedrijf moeite om personeel aan te trekken, gemeentes zijn daar geen uitzondering op. Je kunt wel willen dat er meer mensen achter de balie zitten, maar, om met Boogaard te spreken: ,,De gemeente heeft de mensen gewoon niet.”

Tot slot, zegt Boogaard, kan het misschien ook geen kwaad om de boel met enige mildheid te beschouwen. Een van de oorzaken van de langere wachttijd is dat gemeentes Oekraïense vluchtelingen helpen. ,,Die hulp wordt, voor zover ik kan beoordelen, heel snel uit de grond gestampt. Of een overheid flexibel is, hangt dus ook een beetje van de klus af.”