Peter Burger in de Volkskrant over factchecken

Van de coronacrisis tot de Oekraïne-oorlog, factcheckers hebben het er maar druk mee. In een interview leggen Rudy Bouma van Nieuwsuur en docent bij Universiteit Leiden Peter Burger uit waarom factchecken zo belangrijk is voor hun.

‘Het is tekenend dat met Forum voor Democratie een partij in het parlement zit waar complotten onderdeel zijn van de partijideologie en dat dat er nog meer zijn geworden ten tijde van de coronapandemie. Die pandemie raakte iedereen. De maatregelen, die niet altijd goed werden uitgelegd door de politiek, ook. Iedereen heeft een mening terwijl er veel onzeker is. Ook de wetenschap werkt met een marge van onzekerheid. Dat is bij elkaar een prima voedingsbodem voor uitbundige complottheorieën,’ aldus Peter Burger.