Universiteit Leiden

nl en

"De meerwaarde van live contact moet niet onderschat worden"

Het afgelopen jaar stond - wederom - in het teken van COVID. Flexibiliteit en snelheid in opleiden en ontwikkelen waren harder nodig dan ooit. Zien we dit in 2022 ook terug? En welke trends kunnen we nog meer verwachten in het nieuwe jaar? Vier experts - waaronder hoogleraar orthopedagogiek Maretha de Jonge - vertellen wat zij denken dat ons in 2022 te wachten staat en blikken voorzichtig vooruit naar 2030.

Maretha de Jonge is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren met ontwikkelingsstoornissen. Haar onderzoek richt zich op gedrag en cognitie van kinderen/jongeren met autisme of selectief mutisme. Zij ontwikkelde bovendien de gedragstherapeutische interventie “Spreekt voor zich” voor jonge kinderen met selectief mutisme.

Lees meer over Maretha de Jonge ››

Maretha de Jonge over verlegenheid bij kinderen

Wanneer wordt verlegenheid zorgelijk? “De belangrijkste vraag daarbij is: in hoeverre wordt het functioneren van de meisjes belemmerd?” zegt Maretha de Jonge, hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit Leiden. “Speelt dit uitsluitend bij grote familiebijeenkomsten, of ook in andere settings? Verlegenheid is iets heel menselijks. Kinderen worden zich steeds bewuster van wat anderen vinden. Daardoor laat je je beïnvloeden, dat is op zich niet slecht.”

Lees het antwoord van op de vraag: "Wat kun je doen als kinderen steeds verlegener worden?" in Trouw (12-06-2019)

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.