Mag ontslag na een bericht op sociale media?

Een Nijmeegse medewerkster van een zorgorganisatie die de deur werd gewezen vanwege haar coronakritiek, laat in hoger beroep haar ontslag door een rechter toetsen. De Nijmeegse medewerkster van De Waalboog is een grens overschreden en haar werkgever mag haar ontslaan, zo oordeelde de rechter in Arnhem.

Vrijheid van meningsuiting weegt zwaar. Maar er zijn grenzen, stelt Stefan Sagel, hoogleraar Arbeidsrecht aan de universiteit Leiden en advocaat bij De Brauw in Amsterdam.
,,Een werkgever hoeft niet alles te accepteren. Vrijheid van meningsuiting is een grondrecht dat primair geldt tussen overheid en burger. In de richting van de werkgever is het wel van belang, maar minder rechtstreeks. Het is een factor binnen de beoordeling wat de werkgever en werknemer over en weer als goed werkgever en goed werknemer van elkaar mogen verwachten. Een werkgever mag zeggen: dat accepteer ik niet. Het gaat over redelijkheid en billijkheid.”

Niet alleen de inhoud van de boodschap en de toonzetting (beledigend of bedreigend), weegt mee. Ook de context is relevant. ,,Een vakantiekiekje op Facebook waarbij je met twee skistokken in de hand voor een skilift staat en je je QR-code moet laten zien en je schrijft daaronder: ‘Belachelijk die QR-code’, dat kan. Op Facebook heb je iets meer vrijheid. LinkedIn is een zakelijk netwerk. Daar sta je bijvoorbeeld keurig in pak met das, logo van bedrijf op je werkkleding. Je staat wel gelinkt aan het bedrijf” aldus Sagel in De Stentor.