Leiden Kennisstad in de Volkskrant

Leiden is dit jaar European City of Science. Op 21 januari bracht de Volkskrant een speciale kennisbijlage uit over Leiden Kennisstad. Onder andere hoogleraar Ineke Sluiter en masterstudent Arend Moerman kwamen aan het woord.

Hoogleraar Griekse taal en literatuur Ineke Sluiter vertelde in de bijlage over het belang van wetenschap tijdens de coronacrisis: 'Het is een fabel dat het vertrouwen in de wetenschap is gedaald'. Sluiter gaf aan 'trots' te zijn dat Leiden de Europese wetenschapshoofdstad is in 2022.

Leiden2022 staat dan ook centraal in de kennisbijlage. Verschillende dagthema’s van Leiden2022 zijn uitgelicht, net als het EuroScience Open Forum (ESOF), het grootste interdisciplinaire wetenschappelijke congres in Europa. Daarnaast komen het Leiden Bio Science Park en het citizen science project Plastic Spotter, van biologen Auke-Florian Hiemstra en Liselotte Rambonnet, aan bod in de bijlage.

In de bijlage wordt ook naar de wetenschap van de toekomst gekeken: Leidse masterstudent Arend Moerman kreeg een tien voor zijn afstudeeronderzoek naar de simulatie van de chaotische interacties van drie zwarte gaten. Hij geeft aan na zijn studie te willen promoveren.

Lees de kennisbijlage hier.