Peter Rodrigues pleit voor vaststellingsprocedure statenlozen

Vasco woont al sinds augustus 2020 in de daklozenopvang in Leiden, omdat hij geen baan of uitkering heeft. Hij heeft geen idee hoe lang dit nog gaat duren. „Ik zit in een vacuüm. Omdat ik geen paspoort heb, kan ik me niet inschrijven in Leiden, heb ik geen recht op een zorgverzekering of een baan. Ik kan geen kant op.

Hoogleraar Immigratierecht Peter Rodrigues van de universiteit Leiden legt uit dat Vasco behoort tot een groep statelozen. In het geval van Vasco gaat het om een Europeaan die zijn ’uniburgerschap heeft verloren’ en in een ’prisonarsdilemma’ is beland oftewel een gevangenendilemma, in een niemandsland.  Rodrigues pleit voor een vaststellingsprocedure voor statenloosheid. Er is een wetsvoorstel in voorbereiding maar dat moet nog door de Tweede Kamer en daarna door de Eerste Kamer worden aangenomen. Hoe lang dat gaat duren, kan ik niet zeggen, maar er kan zo een jaartje of twee overheen gaan.”

Artikel in Leidsch Dagblad