Handreiking Aanpak bedreiging en intimidatie van wetenschappers, overhandigd aan Afshin Ellian

Wetenschappers krijgen naar aanleiding van media en andere publieke optredens steeds meer te maken met bedreiging, intimidatie en haatreacties. De Vereniging van Universiteiten (VSNU) neemt nu een aantal landelijke maatregelen die voor elke universiteit en medewerker een steun moet zijn. Daarnaast bevat de handreiking ‘Aanpak bedreiging en intimidatie van wetenschappers’ voorbeelden van goede praktijken die universiteiten daarnaast kunnen invoeren om bedreigde medewerkers te ondersteunen.

De handreiking werd afgelopen maandag 11 oktober aangeboden aan minister Van Engelshoven en aan wetenschappers Roland Pierik (UvA), Afshin Ellian (Universiteit Leiden) en Aya Ezawa (Universiteit Leiden) die alle drie met grote regelmaat te maken hebben met bedreiging en intimidatie. Alle veertien universiteiten verbinden zich aan de handreiking.

Meer hierover kunt u lezen in het nieuwsbericht van VSNU.